-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Renault med elektrisk kraftkar
Sammen med Schwing-Stetter kommer Renault til å samle ganske mye oppmerksomhet under vårens store Bauma-messe i München.
Man kan trygt si at sement og betong er et av produktene som er av sentral interesse på Bauma, og da vil denne nye løsningen på mobil betong vise veien videre
Ny løsning, fordi her har Renault bygget en elektrisk bil der batterivekten ikke virker negativt på nyttelasten.
Du finner ikke mange dieselbiler i dag med en vanlig trommel som tar noe mer enn 8 kubikk.
Her har imidlertid Renault kombinert en spesialbygd 10 x 4 versjon av E-Tech – bilen i seg selv er også en verdenspremiere – med en 10 kubikk trommel fra Schwing-Stetter.
Denne tyske spesialisten er forresten også en pioner. Tyskeren Friedrich Wilhelm Schwing bygde sin første blandetrommel i 1936, mens Stetter monterte sin første trommel på en bil i 1965.
Siden bilen bare var to-akslet måtte de nøye seg med 3,5 kubikk på grunn av vektgrenser.
De to selskapene slo seg sammen i 1982 og ble kjøpt opp av kinesiske XCMG i 2012.
Vertikalt montert batteri
Det samarbeidspartnerne tar med seg til München er altså en E-Tech 10x4 som har fått en ekstra aksel. Men det forsikres at det ikke går ut over manøvreringsevnene.
Her er for eksempel batteriene montert vertikalt, bak hytta, slik at man har frigjort chassislengde og gjør det mulig med kort akselavstand og tilsvarende liten svingradius.
Fremkommelighet i by og på trange byggetomter er ikke uvesentlig for en betongbil.
Schwing Stetter har på sin side utviklet en helelektrisk blandetrommel som drives rett fra bilens batterier.
Bilen får en rekkevidde på inntil 140 km så den kan gjøre unna fire daglige turer på 35 km – en avstand som er ganske typisk mellom betong-produsenten og anleggsplassen. 140 minutters ladetid gjør det mulig med lenger kjøring.
Lite marked
Renault har et eget program som balanserer batteristørrelsen mot brukskravene og som tar hensyn til ønsket nyttelast. Overkapasitet er like kritisk som underkapasitet.
De to leverandørene sier at her er driftsutgiftene klart i favør av den elektriske løsningen, men problemet er at foreløpig er det bare seks markeder hvor det er lov å bruke denne kombinasjonen på veien.
Renault sier at de jobber hardt for å få harmonisert regelverket i Europa på dette området for å kunne øke bruken av batterielektriske løsninger for spesialoppgaver på landeveien.