KLARE FOR FEIRING: Veøy-ledelsen, her ved Espen Angvik (fra venstre), styreleder og markedsdirektør, Lars Elling Bjåstad, konsernleder og Arne Langseth, eier av Veøy-konsernet.

Det startet med én bil i 1925 - nå er de et av Norges største transportselskaper

Veøy er en av de store bautaene i norsk transportbransje. Og det er ikke så rart at det føles som de «alltid har vært der». I år markerer bedriften 100 års transporthistorie.

Det som begynte med én bil i et lite bygdesamfunn på Nesjestranda i Romsdal i 1925, har utviklet seg til å bli ett av Norges store privateide transportselskaper. 

I dag har konsernet landsdekkende virksomhet og et velutviklet transporttilbud innen distribusjon, langtransport, medisinfrakt, terminaldrift og spesialtransport.

Veøy AS omsatte i 2023 for 688 millioner kroner, med et resultat før skatt på32,4 millioner kroner. 

Historien til Veøy er samtidig historien om det moderne Norge – fra smale grusveier til motorveier og høyteknologiske logistikksystemer.

Røtter fra ruteselskaper

Selskapet ble formelt etablert som Veøy Billag I/S i 1960, etter en fusjon av 3 lokale ruteselskaper, Nesjestranda Auto (1925), Åfarnes Auto (1929) og Vistdalsruten (1929).

Så det er med utgangspunkt i de lengste røttene, fra Nesjestranda Auto, årets jubileum feires. 

Selskapet hadde ulike ledere i perioden frem til -80 tallet da sønn av gründer av Vistdalsruten, Arne Langseth, stadig fikk en mer sentral plass i selskapet. 

Veøy utviklet seg raskt, ikke bare gjennom solid drift, men også gjennom strategiske oppkjøp og samarbeid nasjonalt.

På 1980- og 90-tallet ble Veøy en sentral aktør i Linjegods-systemet – og var i en periode den største private transportøren i dette nasjonale nettverket ut over 2000-tallet.

Dramatiske tider

Høsten 2015 og våren 2016 var en dramatisk periode for selskapet, da samarbeidet med Schenker opphørte etter 56 års samarbeid. 

Store deler av selskapets omsetning forsvant i løpet av noen få måneder, men det ga også selskapet en mulighet til å entre markedet på egenhånd.

Veøy sto ovenfor betydelig utfordringer som krevde omstilling og nye tanker. Det lyktes selskapet med, og dette har ført til en formidabel vekst gjennom de 10 siste årene.

Selskapet skriver selv at de «har tatt viktige strategiske grep for å sikre en tydeligere retning i markedet, blant annet gjennom oppkjøp, effektivisering og en mer kundeorientert organisering. En sentral del av denne utviklingen har vært å styrke rollen til både marked og drift, og sikre samspill mellom avdelinger og selskaper som tidligere var mer selvstendige».

Ny struktur

I 2020 ble det gjennomført en ny organisasjonsstruktur i konsernledelsen, fortsatt bestående av kjente bidragsytere i selskapet, men som reflekterte de behovene selskapet sto overfor etter en periode med sterk vekst og endrede markedsforhold. 

«Denne omleggingen la grunnlaget for ytterligere forbedret samordning, klarere ansvarsforhold og økt fokus på kjerneverdiene som har preget Veøy i snart et århundre: lokal forankring, pålitelighet og kvalitet i leveransen», skriver konsernet i en pressemelding.

Denne Internationalen fra 1931 har en spesiell historie. I den første perioden den gikk i Trondheim, for Autobuss AS, ble det bygd nytt tre-karosseri hos Berg karosseri på Byneset. Den ble omgjort i fra «snutebuss» til Bulldog. Eidsvåg Auto kjøpte den i fra Trondheim. De fikk den ikke til å fungere. Kristian Langseth kjøpte den rett etter krigen, og fikk den til å fungere. Chevrolet motor – Universal gearkasse og Ford bakende. Ble brukt som reservebuss til godt ut på 1960-tallet. Ble restaurert av Veøy rundt år 2000. Filmstjerne i «Kongens Nei» og «Gulltransporten». Vises her frem av en stolt Arne Langseth.

Nær 700 ansatte

Selskapet har i dag tett på 700 ansatte fordelt på 11 operative avdelinger (Oslo, Borgeskogen, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Åndalsnes, Orkanger og Trondheim).

Bilparken på nærmere 450 kjøretøy omtaler konsernet selv som moderne. 

Veøy-konsernet som består av selskapene Veøy AS, Veøy Møre As, Veøy Buss og Tangvik AS er 100 prosent norsk og familieeid, med hovedkontor i Åndalsnes. 

«Selskapet har en kultur som kombinerer lokal tilhørighet, høye krav til kvalitet og en klar strategi for bærekraftig utvikling», heter det i pressemeldingen. 

Melkeruta:
Denne Mercedes 1951-modellen fikk sitt påbygg da Solemdal karosseri bygde stålet og Kristian Langseth stod for trearbeidet. Gikk som melkerute mellom Vistdal og Åndalsnes i ca. 6 år, før den ble avløst av en ny, lignende bil. Gikk videre som suppleringsbil en dag i uken, samt rute til/fra Molde 2 dager i uken, frem til ca. 1964.
Totalrenovert i perioden 2022 - 2025. Chassiset er restaurert av Dagfinn Malmedal. Oddmund Rekdal restaurerte stålet. Arne Langseth har stått for alt trearbeidet. Bilen er totalrestaurert av Arne Langseth – og akkurat klar til utstilling på jubileet!

Jubileumsmarkering

I anledning sitt 100-årsjubileum arrangerer Veøy AS en storslått markering ved Oslofjord Convention Center lørdag 21. juni.

Arrangementet samler ansatte, samarbeidspartnere og gjester fra hele landet – og inkluderer en omfattende leverandørutstilling som markerer det tette og langvarige samarbeidet Veøy har med sine viktigste leverandører. 

Rundt 10 av Veøys største leverandører vil være til stede og vise frem kjøretøy, løsninger og utstyr som er en del av selskapets daglige drift. 

«Jubileet markerer ikke bare Veøys lange historie – men også en organisasjon i kontinuerlig utvikling, med fokus på kvalitet, lokal forankring og sterke kundeforhold. Dette er ikke bare en feiring av fortiden – men et tydelig blikk fremover», skriver selskapet.

Det åpne arrangementet vil bli holdt i tidsrommet kl. 11:00-16:00. Festen for ansatte og inviterte gjester vil være senere på kvelden.

Powered by Labrador CMS