-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![ANSIKTSLØFTET: Mercedes-Benz Tourismo.](https://image.yrkesbil.no/4082600.webp?imageId=4082600&width=960&height=548&format=jpg)
Oppgradert Tourismo
Alle busser og lastebiler må oppgraderes innen juli i år, med nye myndighetspålagte sikkerhetssystemer. Nå forteller Mercedes-Benz at deres Tourismo skal være blant de flinkeste i klassen.
Fra juli 2024 trer EUs oppdaterte sikkerhetslovgivning, General Safety Regulation (GSR), i kraft.
Derfor har vi det seneste året sett flere av kjøretøyprodusentene kappes i å være flinkest i klassen med å oppfylle kravene, overgå dem og helst være først ute.
Denne gangen har vi kommet til Mercedes-Benz, og deres Tourismo som har fått en ansiktsløftning og forbedrede sikkerhetssystemer.
I pressemeldingen forsikrer Mercedes-Benz at Tourismo med dette skal overgå GSR-kravene.
«Dette gir passasjerene og sjåføren en enda tryggere reiseopplevelse», heter det i meldingen.
Nye skjermer
Den oppgraderte Tourismo kan leveres med nytt infotainmentsystem med 7-tommers HD-touchskjerm.
Apple CarPlay / Android Auto og DAB+ er på plass, noe vi må ta som en selvfølge i 2024.
En nyttig opplysning er at kartverkoppdateringer er inkludert i 7 år.
Opplevelsen skal også være merkbart bedre for passasjerene, som får nye 21,5-tommers HD-skjermer bak i bussen. Som en del av moderniseringen er DVD-spillere erstattet med HDMI-innganger.
![KJENT MEN FORNYET: Førermiljøet er så absolutt gjenkjennelig, men med noen nye detaljer.](https://image.yrkesbil.no/4082618.webp?imageId=4082618&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=85.63&width=960&height=548&format=jpg)
MirrorCam
Mens Actros viste MirrorCam i 2018, kommer bussene fra Mercedes-Benz nå etter.
Her fjernes en potensiell blindsone for sjåføren, i tillegg til at MirrorCam bidrar til å forbedre aerodynamikken.
![ERSTATTER SPEIL: MirrorCam.](https://image.yrkesbil.no/4082597.webp?imageId=4082597&width=960&height=548&format=jpg)
Turbussene senker seg nå også automatisk med 20 millimeter ved passering av 78 km/t, for å redusere luftmotstanden.
Hvis hastigheten senkes til under 60 km/t, hever bussen seg tilbake til normal høyde. Dette skal bidra til bedre drivstoffeffektivitet og redusert luftmotstand.
Forbedret sikkerhet
Daimler Buses mener de nå «setter standarden i bransjen ved å overgå GSR-bestemmelsene», både med busser fra Mercedes-Benz og Setra.
De fremhever spesielt de forbedrede sikkerhetssystemene Frontguard Assist og Sideguard Assist 2.
![Bestemmelsene krever blant annet at bussen detekterer myke trafikanter eller hindringer som befinner seg i et felt fra 0,8 – 3,7 meter foran bussen, men ikke innenfor en avstand på 80 cm rett foran bussen. Daimlers busser detekterer med 3 sensorer og 1 kamera, helt inntil støtfangeren.](https://image.yrkesbil.no/4082598.webp?imageId=4082598&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=95.69&width=960&height=442&format=jpg)
Dette er naturligvis en stor fordel hvis det kommer fotgjengere som nærmer
seg bussen fra siden, tett inntil bussen foran.
Det samme gjelder for Sideguard Assist 2, som inneholder blindsonevarsling på begge sider av bussen, helt inntil bussens karosseri.
![GSR-bestemmelsene sier kun at det skal være et deteksjonsfelt på høyre side fra 0,9 – 4,25 meter. Den gjenværende blindsone på 90cm er betydelig. Samtidig fungerer Sideguard Assist 2 helt opp til 100km/t, i motsetning til GSR-kravet på 30km/t.](https://image.yrkesbil.no/4082596.webp?imageId=4082596&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=99.80&width=960&height=462&format=jpg)
For å varsle sjåføren om at det
er fare på ferde eller noe i blindsonene, blir sjåføren varslet med lyd og tegn
i instrumentene. I tillegg til dette får sjåføren en vibrasjon i selve sjåførstolen.