-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Oppgradert Tourismo
Alle busser og lastebiler må oppgraderes innen juli i år, med nye myndighetspålagte sikkerhetssystemer. Nå forteller Mercedes-Benz at deres Tourismo skal være blant de flinkeste i klassen.
Fra juli 2024 trer EUs oppdaterte sikkerhetslovgivning, General Safety Regulation (GSR), i kraft.
Derfor har vi det seneste året sett flere av kjøretøyprodusentene kappes i å være flinkest i klassen med å oppfylle kravene, overgå dem og helst være først ute.
Denne gangen har vi kommet til Mercedes-Benz, og deres Tourismo som har fått en ansiktsløftning og forbedrede sikkerhetssystemer.
I pressemeldingen forsikrer Mercedes-Benz at Tourismo med dette skal overgå GSR-kravene.
«Dette gir passasjerene og sjåføren en enda tryggere reiseopplevelse», heter det i meldingen.
Nye skjermer
Den oppgraderte Tourismo kan leveres med nytt infotainmentsystem med 7-tommers HD-touchskjerm.
Apple CarPlay / Android Auto og DAB+ er på plass, noe vi må ta som en selvfølge i 2024.
En nyttig opplysning er at kartverkoppdateringer er inkludert i 7 år.
Opplevelsen skal også være merkbart bedre for passasjerene, som får nye 21,5-tommers HD-skjermer bak i bussen. Som en del av moderniseringen er DVD-spillere erstattet med HDMI-innganger.
MirrorCam
Mens Actros viste MirrorCam i 2018, kommer bussene fra Mercedes-Benz nå etter.
Her fjernes en potensiell blindsone for sjåføren, i tillegg til at MirrorCam bidrar til å forbedre aerodynamikken.
Turbussene senker seg nå også automatisk med 20 millimeter ved passering av 78 km/t, for å redusere luftmotstanden.
Hvis hastigheten senkes til under 60 km/t, hever bussen seg tilbake til normal høyde. Dette skal bidra til bedre drivstoffeffektivitet og redusert luftmotstand.
Forbedret sikkerhet
Daimler Buses mener de nå «setter standarden i bransjen ved å overgå GSR-bestemmelsene», både med busser fra Mercedes-Benz og Setra.
De fremhever spesielt de forbedrede sikkerhetssystemene Frontguard Assist og Sideguard Assist 2.
Dette er naturligvis en stor fordel hvis det kommer fotgjengere som nærmer
seg bussen fra siden, tett inntil bussen foran.
Det samme gjelder for Sideguard Assist 2, som inneholder blindsonevarsling på begge sider av bussen, helt inntil bussens karosseri.
For å varsle sjåføren om at det
er fare på ferde eller noe i blindsonene, blir sjåføren varslet med lyd og tegn
i instrumentene. I tillegg til dette får sjåføren en vibrasjon i selve sjåførstolen.