FORTVILER: – Det er et paradoks at Enovas støtteordning, slik den er nå, ikke bidrar til å elektrifisere de transportene det er enklest å gjøre det med, sier Kjetil Bergflødt til YrkesBil. Han er produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Trucks Norge.

Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler

Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener dagens Enova-støtteordning «Tunge nullutslippskjøretøy» er for uforutsigbar, ved at man ikke på forhånd vet hvor mye man kan vente å få i støtte. Lastebileiere utsetter investering i elektriske kjøretøy, ifølge Volvo Norge.

– Mange kunder sitter på gjerdet og tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler, på grunn av usikkerheten i dagens støtteordning. Dette er en situasjon vi så komme, som vi advarte mot – og som vi nå fremdeles står i, sier Kjetil Bergflødt til YrkesBil.

Han er produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Trucks Norge.

Per 9. september hadde Volvo registrert 163 nye elektriske lastebiler i Norge siden årsskiftet, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Totalt var det registrert 279 elektriske lastebiler over 4,25 tonn i perioden. Bergflødt mener det kunne vært mange flere.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 6 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS