-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

Tungbilbransjen står samlet i Grønt Landtransportprogram
Konkurransereglene legger sterke begrensninger på hva ulike kjøretøyleverandører kan snakke sammen og samarbeide om. Men i Grønt Landtransportprogram står de samlet.
– Vi så at det var store planer og tenkte at dette må vi være med på, og meldte oss på tidlig. En del av vårt arbeid og innsats for å nå klimamålene vil gå via dette, fordi vi har tro på allianser. Jo flere som er allierte, desto mer styrke og relevans får saken, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
BIL, som organiserer norske bilimportører, er medlem i Grønt Landstransportprogram (GLP). Det samme er Norges Bilbransjeforbund (NBF), som organiserer forhandlere og verksteder.
Men det betyr ikke at enkeltstående medlemmer av BIL og NBF automatisk er med i GLP.
Derfor har aktører som Norsk Scania, Volvo Norge, Bertel O. Steen (Mercedes-Benz og Fuso), MAN Truck & Bus Norge, Iveco Norge og Cognia (Volmax-eieren) meldt seg inn som selvstendige partnere i programmet.
– Poenget er at tungbilbransjen står samlet i det grønne skiftet, og det er godt gehør blant våre medlemmer for det arbeidet som gjøres i GLP. Man kan samle kreftene om at dette er riktig for hele bransjen. Derfor er nærmest samtlige organisasjoner med, sier Knut Martin Breivik, avdelingsleder for Drift og utvikling i NBF.
Bærebjelkene
Etter GLPs første Stormøte synes Tore Lillemork det var et klokt valg å melde BIL inn i samarbeidet.
– Her var det mye substans, ikke minst med flere av pilotprosjektene som er i gang. Det burde absolutt ha vært innslag med våre medlemmer, som leverer produktene ut i markedet, så det vil være mitt innspill til neste stormøte, sier Lillemork.
Pilotprosjektene han viser til handler blant annet om Asko som har testet ut elektrisk trekkvogn, Ahlsell som har testet ut kjøretøy på biogass og Telemark Bilruter som har tetst elektriske langdistansebusser.
– Bilprodusentene er bærebjelkene i systemet. Hvis ikke de utvikler og produserer den nye teknologien er det ikke noe grønt skifte å snakke om. I stor grad er det føringer og insentiver fra EU som styrer elektrifisering og veien mot nullutslipp, og produsentene følger opp med å utvikle de nye produktene. Ingen er i tvil om dette, men til neste stormøte må vi få det tydelig frem og vise konkret hva som er stoda, samt hva som skjer av forskning og utvikling og hva man ser for seg vil komme, utdyper han.
Realitetsorientering
NBF og BIL har blant annet bidratt i en faggruppe som har utarbeidet en «Veileder for anskaffelse av grønn transport i offentlig og privat sektor».
– Veilederen er en viktig del av GLP. For mange som skal kjøpe transport er dette et ukjent terreng. Her kan de orientere seg litt og finne ut hvor de skal begynne, forklarer Knut Martin Breivik.
Han mener en av fordelene et partnerskap i GLP kan gi for importører eller forhandlere av nyttekjøretøy er at det kan resultere i deltakelse i pilotprosjekter, eller at man deltar i ulike arbeidsgrupper med kompetanse om de ulike produktene.
– Fra vår side har det vært viktig å spille inn chassisleverandørenes status når det gjelder teknologisk utvikling, sier Breivik.
– Mange har en grønn tankegang, men som kanskje ikke er helt i tråd med hva som er mulig å gjennomføre i praksis, sier Lillemork.
– Da kommer vi inn for å realitetsorientere litt om hva som finnes, hva som kommer og hva som er mulig, sier Breivik.
Forutsigbarhet avgjørende
Utover deltakelse på stormøtet jobbes det i GLP blant annet gjennom deltakelse i ulike faggrupper.
– Vi hadde en faggruppe for veigående kjøretøy, hvor vi presenterte de åpenbare hindre vi så for en rask overgang til utslippsfri transport, forteller Breivik.
– Overføring av transport fra vei til bane er et gjentakende tema, der det finnes en del realiteter som viser at det ikke kommer til å skje annet enn i marginal grad. Transportmengden kommer til å øke, og det meste vil gå på vei. Dermed mener vi det vil være desto viktigere å få ned utslippene fra veigående transport, som vil være bærebjelken også i tiden fremover, påpeker Tore Lillemork.
– Her er Norges Lastebileier-Forbund også med i samme gruppe, og da har vi med brukerperspektivet også. Samlet har vi en sterkere stemme overfor politikere og offentlige myndigheter, og vi blir rådspurt. Behovet for forutsigbarhet er helt sentralt i det grønne skiftet, i alle ledd – fra anskaffelse av kjøretøy til lading og annenhåndsverdier.