-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Toyotas tunge nærmer seg Daimler
Toyota får god hjelp i å rette opp skandale-belastede Hino nå. Toyota, som bestyrer Hino, jobber for tiden sammen med Daimler Truck på en avtale om tett samarbeide mellom de to kjempene.
Uforpliktende avtale heter det, eller Memorandum of Understanding, som skal ende opp med en holding-selskap som skal noteres på børsen i Tokyo, der Toyota og Daimler skal ha like parter og der Hino og Mitsubishi Fuso skal være selvstendige enheter, eid av holding-selskapet.
For Toyota fjerner dette en ekstra bekymring: skandalen som omgir Hino etter at de ble tatt med forfalskede utslipps-verdier – en praksis som åpenbart har pågått siden 2003.
Etter det har Hinos resultater vært tragiske. De endte siste forretningsåret (ut mars, 2023) med et underskudd tilsvarende 838 millioner dollar.
Helt tilbake til 1966 droppet Hino personbiler, konsentrerte seg om tungt og gikk inn i en allianse med Toyota.
I 2001 kjøpte Toyota opp en majoritetspost og gjorde om Hino til en filial. I 2018 inngikk Hino et strategisk partnerskap med Traton, men Traton trakk seg ut av det tidligere i år. I dag eier Toyota 50,1 prosent av Hino.
Mitsubishi Fuso er en rest fra den gang Daimler Benz eide Chrysler. Forbindelsen fortsatte etter at Mercedes trakk seg ut av USA og også da Daimler Truck ble separert fra det som nå er Mercedes-Benz Gruppen. Tyskerne eier 89,3 prosent av Mitsubishi Fuso som altså skal inn, sammen med Hino, i det kommende holding-selskapet.
Tyskerne håper selvfølgelig på at den nye forretningsformen vil bringe gode resultater for dem når den endelig kommer i sving. Daimlers (inkl. Mitsubishi Fuso) fortjeneste i Asia i fjor sank med 60 prosent fra 427 til 171 millioner euro. Det resulterte i en resultatmargin på 2 %. I USA er den på 11 %.