-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas tunge nærmer seg Daimler
Toyota får god hjelp i å rette opp skandale-belastede Hino nå. Toyota, som bestyrer Hino, jobber for tiden sammen med Daimler Truck på en avtale om tett samarbeide mellom de to kjempene.
Uforpliktende avtale heter det, eller Memorandum of Understanding, som skal ende opp med en holding-selskap som skal noteres på børsen i Tokyo, der Toyota og Daimler skal ha like parter og der Hino og Mitsubishi Fuso skal være selvstendige enheter, eid av holding-selskapet.
For Toyota fjerner dette en ekstra bekymring: skandalen som omgir Hino etter at de ble tatt med forfalskede utslipps-verdier – en praksis som åpenbart har pågått siden 2003.
Etter det har Hinos resultater vært tragiske. De endte siste forretningsåret (ut mars, 2023) med et underskudd tilsvarende 838 millioner dollar.
Helt tilbake til 1966 droppet Hino personbiler, konsentrerte seg om tungt og gikk inn i en allianse med Toyota.
I 2001 kjøpte Toyota opp en majoritetspost og gjorde om Hino til en filial. I 2018 inngikk Hino et strategisk partnerskap med Traton, men Traton trakk seg ut av det tidligere i år. I dag eier Toyota 50,1 prosent av Hino.
Mitsubishi Fuso er en rest fra den gang Daimler Benz eide Chrysler. Forbindelsen fortsatte etter at Mercedes trakk seg ut av USA og også da Daimler Truck ble separert fra det som nå er Mercedes-Benz Gruppen. Tyskerne eier 89,3 prosent av Mitsubishi Fuso som altså skal inn, sammen med Hino, i det kommende holding-selskapet.
Tyskerne håper selvfølgelig på at den nye forretningsformen vil bringe gode resultater for dem når den endelig kommer i sving. Daimlers (inkl. Mitsubishi Fuso) fortjeneste i Asia i fjor sank med 60 prosent fra 427 til 171 millioner euro. Det resulterte i en resultatmargin på 2 %. I USA er den på 11 %.