-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas tunge nærmer seg Daimler
Toyota får god hjelp i å rette opp skandale-belastede Hino nå. Toyota, som bestyrer Hino, jobber for tiden sammen med Daimler Truck på en avtale om tett samarbeide mellom de to kjempene.
Uforpliktende avtale heter det, eller Memorandum of Understanding, som skal ende opp med en holding-selskap som skal noteres på børsen i Tokyo, der Toyota og Daimler skal ha like parter og der Hino og Mitsubishi Fuso skal være selvstendige enheter, eid av holding-selskapet.
For Toyota fjerner dette en ekstra bekymring: skandalen som omgir Hino etter at de ble tatt med forfalskede utslipps-verdier – en praksis som åpenbart har pågått siden 2003.
Etter det har Hinos resultater vært tragiske. De endte siste forretningsåret (ut mars, 2023) med et underskudd tilsvarende 838 millioner dollar.
Helt tilbake til 1966 droppet Hino personbiler, konsentrerte seg om tungt og gikk inn i en allianse med Toyota.
I 2001 kjøpte Toyota opp en majoritetspost og gjorde om Hino til en filial. I 2018 inngikk Hino et strategisk partnerskap med Traton, men Traton trakk seg ut av det tidligere i år. I dag eier Toyota 50,1 prosent av Hino.
Mitsubishi Fuso er en rest fra den gang Daimler Benz eide Chrysler. Forbindelsen fortsatte etter at Mercedes trakk seg ut av USA og også da Daimler Truck ble separert fra det som nå er Mercedes-Benz Gruppen. Tyskerne eier 89,3 prosent av Mitsubishi Fuso som altså skal inn, sammen med Hino, i det kommende holding-selskapet.
Tyskerne håper selvfølgelig på at den nye forretningsformen vil bringe gode resultater for dem når den endelig kommer i sving. Daimlers (inkl. Mitsubishi Fuso) fortjeneste i Asia i fjor sank med 60 prosent fra 427 til 171 millioner euro. Det resulterte i en resultatmargin på 2 %. I USA er den på 11 %.