-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Selvgående busser i Frankrike
Franske La Rochelle var en av de første byene som testet ut elbil-deling for innbyggerne. Nå eksperimenterer de med førerløse busser.

Yelomobile heter elbil-prosjektet i denne sjarmerende Atlanterhavskyst-byen, som har vært i sving siden 1999.
Men et par år før det hadde vi vært der og prøvekjørt Citroëns og Peugeots fantasifulle Tulip elektriske bybiler. De ble dessverre ikke noe av.
Men La Rochelle har tviholdt på sin grønne status, en av sightseeing-båtene du finner der er for eksempel el-drevet, med strøm fra båtens egne solcellepaneler.
Nytt prosjekt
Og nå setter de i gang et program med seks selvkjørende minibusser. De tilbyr førerløs og gratis transport på en rute som er 1,6 km lang og som betjenes med en maks-fart på 20 km/t.
Bussene kommer fra et lite smart-tenkefirma som heter Robosoft, der 30 personer jobber med konkrete versjoner av ideer som denne.
Bussene som nå skal gå i la Rochelle noen måneder er bare 1,5 meter brede, 5 meter lange og kan ta 8-9 personer.
Programmet heter Citymobil 2, hvilket tyder på at det har vært et Citymobil 1-opplegg tidligere. Det var også en førerløs buss, men fjernstyrt via GPS og med en rute på ikke mer enn 900 m. Sommeren 2011 kunne man prøve den.
Antikrasj
Den hadde heller ikke noe antikollisjonssystem slik årets utgave har. Der er det et laserbasert opplegg som oppdager hindringer 30 meter unna og regulerer fart eller retning i forhold til hindringene.
Selv en fotgjenger som stikker rett ut i gata vil den oppdage og stoppe for, fortelles det.
Men for sikkerhets skyld er det betjening om bord. Hans oppgave er å følge med og gripe inn dersom der blir virkelig nødvendig. Men formålet er å la disse minibussene trille rundt uten inngrep.