-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Verdens lengste vogntog!
I Norge har diskusjonen gått høylytt rundt 25,25 meter lange vogntog, men den lengden er småtteri mot det franske vogntoget som satte verdensrekord i lengde for en tid siden.
Historien bak verdens hittil lengste lastebilkombinasjon startet for fire år siden. Bakgrunnen var en hverdagslig diskusjon som den franske lastebileieren Christian Braley hadde med noen av sine ansatte. I løpet av samtalen kom spørsmålet om hvordan man kunne eksponere transportselskapets profesjonalitet og fleksibilitet på en original måte.
Mange mer eller mindre realistiske forslag ble diskutert, men etter hvert stod man igjen med ett forslag. Man bestemte seg for å kople sammen en kjørbar kombinasjon av lastebil med hengere som skulle være lenger enn den kombinasjonen som hadde rekorden som verdens lengste vogntog. Ettersom selskapet til Braley jobber innen annleggsvirksomhet måtte det selvsagt være tipphengere.
-Vårt mål var å bygge en kjøretøykombinasjon etter de kriteriene som kreves for å komme i Guinness rekordbok. Vi forstod at dette ville skape stor oppmerksomhet, sier Christian Braley.
En bekjent av Braley mente at en nybygd strekning av motorveien A75, som går fra Clermont Ferrand i nord til Beziers i syd, ville være et passende sted for rekordforsøket. Problemet var at veien ikke var helt ferdig.
Braley lot ikke dette hindre ham, han satte i gang de omfattende forberedelsene som krevdes for et slikt uvanlig prosjekt. Steg for steg tok planene form. På slutten av fjoråret var veien ferdigbygd, da var også transportselskapet klare for utfordringen.
På den nylagte asfalten på A75 ble Braleys splitter nye MAN tandembil koplet til 41 hengere. Verdens lengste vogntog på 358,6 meter med en totalvekt på 350 tonn var et faktum! Det utrolige vogntoget ble kjørt seks kilometer før det til slutt kjørte ut på den 343 meter høye, og nybygde, Viaduc de Millau.
Les hele saken i YrkesBil nummer 4