STRØM OG GASS: Mesta kjører her varebiler på strøm og lastebiler på biogass.

Lovet el-lastebiler - endte med biogass og varierte erfaringer

Mesta er ikke bare positive etter en vinter med biogass som drivstoff i en kranbil, to putebiler og en fireakslet lastebil. Erfaringene er både gode og delte, opplyser selskapet.

Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren. 

Bilene - tre Volvo og en Scania - går i kontrakten på Gjøvik – Romerike, der Statens vegvesen er byggherre

- Vi vet vi tester ut relativt ny teknologi i driften, og er forberedt på at ikke alt går på skinner, sier prosjektleder Tom Rune Nerli Bjanes i Mesta i en pressemelding. 

Driftsstans for fire av fire

Han beskriver en positiv nysgjerrighet blant ansatte rundt de nye bilene. Samtidig er det knyttet spenning rundt den største bilen og hva den klarer.

- Vi er i utprøvingsfasen og leverandørene har heller ikke lang erfaring, sier Bjanes. 

«Streng kulde første driftsuken og ulike årsaker til at bilene stoppet, ga driftsstans på fire av fire biler, nesten fra dag en», skriver Mesta i pressemeldingen.

- Det var litt frustrerende, medgir Bjanes, men understreker at det var ulike problemer, blant annet en sensorfeil og kondens i et filter.

Problemene ble løst og nå har bilene gått i driften gjennom vinteren.

Dyr i drift

Mesta lovet i utgangspunktet el-lastebil i kontrakten, men leveringsproblemer førte til at valget falt på biogass. 

– Den er dyr i innkjøp og dyr i drift. Den har et høyt gassforbruk og biogassen er dyr. En bedre fylleinfrastruktur hadde gjort både økonomien i dette bedre og hverdagen enklere, sier Bjanes.

Fyllestasjonen for biogass ligger cirka 35 kilometer unna riggen på Jaren på Hadeland. Det i seg selv er en ulempe i forhold til dieseldrevne biler, opplyser Mesta.

ALTERNATIV: Brøytebil med biogass.

Erfaringene med biogass

«Dau i motoren, god å kjøre» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene, skriver selskapet. 

Litt urettferdig er det kanskje å klage på svak motor, så lenge bilen ikke er levert med den kraftigste. Da spørs det kanskje heller om ikke skytset bør rettes mot en innkjøper. Trolig er det heller ikke biogass-driften i seg selv som gjør bilen «dau».

Mesta skriver samtidig at de som bruker bilene gir positiv tilbakemelding, og særlig skal det handle om kjøreegenskaper og lite støy.

Ser man bort fra rekkevidden, mener Mesta bilene virker helt som tilsvarende dieselbiler.

Krav i kontrakten

Mesta har tidligere etterlyst klimakrav i kontraktene fra Statens vegvesen og fylkeskommunene.

- I denne kontrakten er det en sterk sammenheng mellom kravene som Statens vegvesen har satt i kontrakten og hva vi leverer på, sier konstituert konsernsjef i Mesta, Tonje G. Jensen. 

Innkjøpene av biogassbilene er en direkte konsekvens av kravene i kontrakten. 

- Riktige krav i kontraktene vil øke farten i omstillingene i bransjen, mener Jensen.

Powered by Labrador CMS