-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lovet el-lastebiler - endte med biogass og varierte erfaringer
Mesta er ikke bare positive etter en vinter med biogass som drivstoff i en kranbil, to putebiler og en fireakslet lastebil. Erfaringene er både gode og delte, opplyser selskapet.
Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren.
Bilene - tre Volvo og en Scania - går i kontrakten på Gjøvik – Romerike, der Statens vegvesen er byggherre
- Vi vet vi tester ut relativt ny teknologi i driften, og er forberedt på at ikke alt går på skinner, sier prosjektleder Tom Rune Nerli Bjanes i Mesta i en pressemelding.
Driftsstans for fire av fire
Han beskriver en positiv nysgjerrighet blant ansatte rundt de nye bilene. Samtidig er det knyttet spenning rundt den største bilen og hva den klarer.
- Vi er i utprøvingsfasen og leverandørene har heller ikke lang erfaring, sier Bjanes.
«Streng kulde første driftsuken og ulike årsaker til at bilene stoppet, ga driftsstans på fire av fire biler, nesten fra dag en», skriver Mesta i pressemeldingen.
- Det var litt frustrerende, medgir Bjanes, men understreker at det var ulike problemer, blant annet en sensorfeil og kondens i et filter.
Problemene ble løst og nå har bilene gått i driften gjennom vinteren.
Dyr i drift
Mesta lovet i utgangspunktet el-lastebil i kontrakten, men leveringsproblemer førte til at valget falt på biogass.
– Den er dyr i innkjøp og dyr i drift. Den har et høyt gassforbruk og biogassen er dyr. En bedre fylleinfrastruktur hadde gjort både økonomien i dette bedre og hverdagen enklere, sier Bjanes.
Fyllestasjonen for biogass ligger cirka 35 kilometer unna riggen på Jaren på Hadeland. Det i seg selv er en ulempe i forhold til dieseldrevne biler, opplyser Mesta.
Erfaringene med biogass
«Dau i motoren, god å kjøre» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene, skriver selskapet.
Litt urettferdig er det kanskje å klage på svak motor, så lenge bilen ikke er levert med den kraftigste. Da spørs det kanskje heller om ikke skytset bør rettes mot en innkjøper. Trolig er det heller ikke biogass-driften i seg selv som gjør bilen «dau».
Mesta skriver samtidig at de som bruker bilene gir positiv tilbakemelding, og særlig skal det handle om kjøreegenskaper og lite støy.
Ser man bort fra rekkevidden, mener Mesta bilene virker helt som tilsvarende dieselbiler.
Krav i kontrakten
Mesta har tidligere etterlyst klimakrav i kontraktene fra Statens vegvesen og fylkeskommunene.
- I denne kontrakten er det en sterk sammenheng mellom kravene som Statens vegvesen har satt i kontrakten og hva vi leverer på, sier konstituert konsernsjef i Mesta, Tonje G. Jensen.
Innkjøpene av biogassbilene er en direkte konsekvens av kravene i kontrakten.
- Riktige krav i kontraktene vil øke farten i omstillingene i bransjen, mener Jensen.
LES OGSÅ:
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Ambisjonen om nullutslipp innen 2030: - Politikerne må forstå at dette ikke kommer av seg selv
-
– Dette er en smart løsning som både reduserer utslipp og gjør transporten vår mer effektiv
-
– Vi har en kunde som er villig til å betale for bærekraftige løsninger
-
- Vi ser at godt utstyrte og flott lakkerte lastebiler tiltrekker seg gode sjåfører
-
Kollektivfelt: Full tilgang for varebiler - lastebiler på biogass får nekt
-
Åpnet sin niende fyllestasjon for flytende biogass
-
Mesta-sjefen: - Vi har snudd skuta og reist kjerringa
-
– Avgjørende å vise kundene den store bredden av våre løsninger
-
I stedet for lading: Kutter utslipp med biogass