-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Usynlig utvikling
Underleverandører med høy teknisk innovasjonsevne vil bli stadig viktigere for bilfabrikkene. Hvor mange bilprodusenter vil for eksempel fortsatt bygge egne motorer?
Det er selvfølgelig mest interessant når en bilprodusent forteller om en modell som har fått 10 % lenger rekkevidde eller lader 3 minutter fortere enn når en beskjeden underleverandør forsøker å komme til orde.
For slik utvikling kommer sjelden fra bilfabrikken selv, men fra en eller annen glup underleverandør.
Derfor kan det være interessant å se hva som kommer fra den kanten for å få en følelse av hva vi kan vente i neste generasjon biler.
For eksempel ble det mye oppmerksomhet rundt en nye motor/inverter enhet som Bosch presenterte på et arrangement i Pontiac, Michigan nylig.
Utviklingen har skjedd hos Bosch i USA og er beregnet på amerikanske produkter.
Dr. Shyam Jade sto for presentasjonen og kalte elmotoren en ‘muliggjører’.
-Enten det er en batterielektrisk, hybrid eller brenselcellebil vil denne motoren passe, sa han og fortalte at den var utviklet spesielt for kommersielle biler.
Den er døpt 230 på grunn av diameteren på statoren.
-Som gjør motoren litt større enn de man finner i personbiler, men den er betraktelig mindre enn en tilsvarende forbrenningsmotor, presiserte Jade som regner med et meget stort marked for slike enheter fremover.
Mindre enn 1 % av de mellomstor og de tunge bilene (klasse 4 til 8) i USA ble klassifisert som batterielektriske i fjor. Men i 2026 regner man med at andelen vil øke med 11 %. Og med stor forskjell på klasse 4-7 og klasse 8.
De tyngste vil kanskje ikke nå mer enn 4 %, mens de mellomstore vil ligge på 20 %, sier ACT Research som lever av slike prognoser.
Og her kommer Jade inn med sin 230 motor igjen.
-Denne er skalerbar, fortalte han. -Vi kan bygge denne konstruksjonen for små biler, for de mellomstore og helt opp til klasse 8. For de største vil det kanskje bli nødvendig med to, la han til.

Motoren er full av finesser som at man bruker oljekjøling for rotor og stator, men pakker det hele inn under et kappe der vann kjøler, og man har utviklet en måte å vikle statoren slik at den får uvanlig høyt kobberinnhold.
Jade snakket mye om effektivitet for denne 800 Volt motoren.
-Vi oppnår inntil 97 % effektivitet med denne hvis du ser på elektronene som omformes til dreiemoment, sa han.
Selv om det ikke er direkte sammenliknbart ligger en forbrenningsmotor med mer enn 40 % termisk effektivitet i den øverste klassen.
Det samme med inverteren (motsatte av likeretter) som er utviklet for å benyttes sammen med 230. Her benyttes silisiumkarbid som bedrer lederegenskapene og får effektiviteten opp på 99 %.
-Effektiv motor og inverter hjelper på bilens rekkevidde, som later til å være elbilkundenes største interesseområde.
-Vi ønsker alle sammen å kutte ned på energisløsing, og jeg føler vi har bidratt litt her, sa Jade.