-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Det lysner – sakte
Mye større registrering enn i fjor. Det motsatte hadde vært krise. Men egentlig er det bare så vidt vi merker fremgang i forhold til fremgangen fra forrige måned. Og i forhold til 2019 er det i hvert fall ikke lyst.
La oss ta de overordnede begrepene først: Det ble totalt for Europa registrert 205.184 såkalte nyttebiler i mai i år. Dette tallet som ACEA har kommet frem til inkluderer alt fra varebiler under 3,5 tonn til alle slags lastebiler til de største bussene.
Riktignok er dette en fremgang på 66 prosent, men i forhold til den førpandemiske tidsregning, sånn cirka mai 2019, ligger vi solid etter.
240.140 nye biler kunne vi fortelle om da. Vi ligger med andre ord ca. 15 % etter. Fremdeles.
Hvis vi ser på de akkumulerte tallene er forholdet faktisk enda bedre, relativt sett. 1.049.329 biler viste fintellingen. Det er en solid fremgang det også: pluss 49 %. Men i forhold til 2019-volumet som endte på 1.141.821, er det åpenbart ikke noe pluss her. Derimot forteller kalkulatoren at vi fremdeles er 8 prosent etter.
Hvis vi tar dem segment for segment, ble det solgt 173.268 varebiler under 3,5 tonn i det store europeiske området i mai. En vekst på 66 % i forhold til i fjor – men en klar nedgang i forhold til 2019 da totalen endte på 193.905.
Lastebilene – alle vektklasser, fra 3,5 tonn og oppover, endte på 29.617 i år. 17.505 i fjor. Men solide 41.717 for to år siden, da solen fremdeles skinte over bransjen.
Hvis vi tar ut de over 16 ser tallene slik ut: 2021: 23.809. 2020: 13.385. 2019: 33.775.
Mens nedgangen for alle lastebilene fra 2019 var på nesten 30 prosent, var nedgangen for de tyngste i samme periode akkurat like stor. Det er litt kjedelig at de tyngste – de som bidrar til masse annen vekst, ikke er ordentlig tent ennå.
Det er ingen grunn til å gi seg inn på de akkumulerte segment-tallene. I og med at det skjer så lite på månedsbasis har vi i hvert fall ikke noen store, positive utslag på akkumulert.
Vi får gi juni en sjanse til å puste ut også, men så regner vi med en merkbar fremgang i andre halvår.