-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Det lysner – sakte
Mye større registrering enn i fjor. Det motsatte hadde vært krise. Men egentlig er det bare så vidt vi merker fremgang i forhold til fremgangen fra forrige måned. Og i forhold til 2019 er det i hvert fall ikke lyst.
La oss ta de overordnede begrepene først: Det ble totalt for Europa registrert 205.184 såkalte nyttebiler i mai i år. Dette tallet som ACEA har kommet frem til inkluderer alt fra varebiler under 3,5 tonn til alle slags lastebiler til de største bussene.
Riktignok er dette en fremgang på 66 prosent, men i forhold til den førpandemiske tidsregning, sånn cirka mai 2019, ligger vi solid etter.
240.140 nye biler kunne vi fortelle om da. Vi ligger med andre ord ca. 15 % etter. Fremdeles.
Hvis vi ser på de akkumulerte tallene er forholdet faktisk enda bedre, relativt sett. 1.049.329 biler viste fintellingen. Det er en solid fremgang det også: pluss 49 %. Men i forhold til 2019-volumet som endte på 1.141.821, er det åpenbart ikke noe pluss her. Derimot forteller kalkulatoren at vi fremdeles er 8 prosent etter.
Hvis vi tar dem segment for segment, ble det solgt 173.268 varebiler under 3,5 tonn i det store europeiske området i mai. En vekst på 66 % i forhold til i fjor – men en klar nedgang i forhold til 2019 da totalen endte på 193.905.
Lastebilene – alle vektklasser, fra 3,5 tonn og oppover, endte på 29.617 i år. 17.505 i fjor. Men solide 41.717 for to år siden, da solen fremdeles skinte over bransjen.
Hvis vi tar ut de over 16 ser tallene slik ut: 2021: 23.809. 2020: 13.385. 2019: 33.775.
Mens nedgangen for alle lastebilene fra 2019 var på nesten 30 prosent, var nedgangen for de tyngste i samme periode akkurat like stor. Det er litt kjedelig at de tyngste – de som bidrar til masse annen vekst, ikke er ordentlig tent ennå.
Det er ingen grunn til å gi seg inn på de akkumulerte segment-tallene. I og med at det skjer så lite på månedsbasis har vi i hvert fall ikke noen store, positive utslag på akkumulert.
Vi får gi juni en sjanse til å puste ut også, men så regner vi med en merkbar fremgang i andre halvår.