-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Busser dårlig vinterskodd
Mange busselskaper bryr seg ikke med å bytte til vinterdekk om høsten. Mest utbredt er dette på Vestlandet, der hver tredje buss som skades kjører på sommerdekk om vinteren.
Forsikringsselskapet If har laget en oversikt over dekkbruk på kjøretøyer involvert i skader i perioden november 2003 til april 2004. På landsbasis kjørte 17 prosent av alle skaderammede busser med sommerdekk i denne perioden.
– Dette er veldig høye tall. Det viser at for mange busser ikke er skikkelig skodd for vinterkjøring, og det fører til ulykker, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk til nyhetsbyrået Newswire.
Ellevset sier at denne praksisen ikke er ulovlig, men at bussene skal være sikret veigrep under alle forhold.
Ifølge undersøkelsen brukte 48 prosent av de skadde bussene piggdekk, og 35 prosent piggfrie vinterdekk.
Store variasjoner
Det er store lokale variasjoner i bruken av sommerdekk på busser om vinteren. Mens Vestlandet kommer dårligst ut, er situasjonen langt bedre på Sør- og Østlandet. Flere enn ni av ti busser som skades i vintermånedene, kjører her på vinterdekk. Unntaket er Oslo og Akershus der nesten hver femte ulykkesbuss kjører på sommerdekk. Det samme er tilfellet for fylkene fra Trøndelag og nordover.
– Det er vanlig at bussene skos med nye dekk om høsten. Disse dekkene kjører bussene med hele året. Men flere av disse dekkene tilfredsstiller ikke kravene til å benyttes som vinterdekk under norske forhold. Selv om dekkene er merket M and S, som står for søle og snø, er det ikke dermed gitt at de er utviklet for norske forhold, sier markedssjef Knut Bachke hos dekkleverandøren Michelin.
Personbiler på glatta
Andelen privatbilister som ikke skifter til vinterdekk i vintermånedene, er også økende. Sist vinter kjørte over 13 prosent av de skadde personbilene på sommerdekk.
– Det skjer ofte en del uhell på høsten, i overgangen mellom sommer og vinter. Utgangspunktet er at vi er fleksible når det gjelder erstatning ved slike uhell. Det hender ofte at dekktypen er uten betydning for skadeforløpet, sier skadesjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring.
Dersom du er grovt uaktsom og årsaken til uhellet og skadene er at du kjører med sommerdekk midt på vinteren, er erstatningssituasjonen en annen.