Stellantis-gruppen har gitt sine små varebiler, Opel Combo, Peugeot Partner, Fiat Doblo og Citroën Berlingo, en real ansiktsløftning og samtidig trimmet de indre organer.

Nye fjes og ny pris

Den nye generasjonen av de minste nyttekjøretøyene fra Stellantis, får en startpris på 325.500 kroner pluss moms for dieselversjonen og rett over 400.000 for de elektriske modellene.

Opel Combo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo og Fiat Doblo, som i Stellantis-konsernet går under fellesbetegnelsen K9, får alle en kraftig oppgradering.

Og som den utgående kommer den nye generasjonen av K9 med valg mellom diesel- og elektriske drivlinjer. 

For den elektriske versjonen oppgir produsenten en rekkevidde på opptil 330 kilometer på én lading, takket være en helt nyutviklet drivlinje med et nytt 50 kWh batteri med LFP-teknologi. 

Ny er også varmepumpen og en kraftig 100 kW/136 hk elektrisk motor. 

Det gir en toppfart på 130 km/t, og batteriet kan lades til 80 prosent kapasitet på under 30 minutter ved en 100 kW offentlig ladestasjon, ifølge Stellantis.

- Med nye K9 priset og i salg, har vi nå oppgradert alle de tre varebilklassene. Uansett om kundene velger Citroën, Fiat Professional, Opel eller Peugeot, vil de finne en arbeidsplass som passer deres behov og preferanser, sier Roy Erik Johnsen, direktør for nyttekjøretøy i Stellantis, hos importøren Bertel O. Steen.

Merkevareidentitet

Til tross for at Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo og Peugeot Partner deler plattform og teknologi, har man «i større grad enn noen gang tidligere integrert merkevareidentiteten» til de fire merkene i hver enkelt modell, hevder produsenten og importøren. 

Frontdesignen skal for øvrig «knytte varebilene tett opp til merkenes personbilmodeller».

Citroën har blant annet hentet sine såkalte komfortseter inn i Berlingo.
For Fiat Professional fremheves «praktiske løsninger som gjør arbeidshverdagen enklere», men det finner vi nok forhåpentlig i de andre merkene også.
Opel er kjent for å være fremme i skoa på lysutvikling, og Combo hevdes å bære den første modellen i klassen med blendingsfrie Intelli-Lux LED Matrix frontlys.
Peugeot skiller seg på sitt vis ut med den karakteristiske i-Cockpit og en lett gjenkjennelig lyssignatur i fronten.

Sikkerhet og komfort

K9 har selvsagt fått oppgradert både infotainment- og kjøreassistentsystemer. I bunnen for det nye infotainmentsystemet ligger Snapdragon Cockpit Platform fra Qualcomm Technologies. 

Dette skal angivelig sikre forbedret grafikk, multimedia og datakraft, samt kompatibilitet med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

På den sikre siden fremhever pressemeldingen systemet Dynamic Surround Vision, som skal gi økt sikt og sikkerhet ved manøvrering. Sammen med opptil 18 avanserte førerassistansesystemer, som filskifteassistanse, skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems med radar og kamera, og avansert sidekollisjonsvarsling, skal dette beskytte både passasjerer og andre trafikanter.

Salget av de nye K9-modellene startet nå.

Powered by Labrador CMS