-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Geely med sin egen el-truck
I tillegg til å være største enkeltaksjonær i Daimler, og å samarbeide med amerikanske VIA Motors om hybrid-lastebiler, har Volvo-eier Geely også en egen tungbil-produsent. Derfra er det nå kommet signaler om en elektrisk truck som kan bli en skikkelig rival til Teslas.
Det er fra Farizon Motors det nå er sluppet noen detaljer om en kommende supertruck. Mange renderinger, og en ganske smart video, er så lekre at de alene kan være nok til at noen vil vente med å bestemme seg for Teslaen.
Farizon Motors har døpt den nye skapningen Hometruck, og de har en forklaring på navnet.
Dette skal nemlig bli det virkelige hjemmet når man er borte fra eget hjem med mange dager etter hverandre på landeveien.
Kjøleskap og fryseboks finnes og varmdrikke-automaten er plassert mellom fører og passasjer, Det er et skikkelig hybeltoalett der, med både dusj og dass, og en behagelig binge med egne skyvedører slik at du får følelsen av privatliv.
På utsiden finnes en kjøkkenenhet som man kommer til via en dør på siden av bilen. Den inneholder vask og spring og induksjonsplater og plass for alt spiseutstyret – som du vasker i en oppvaskmaskin på den andre siden av bilen.
Beskrivelsen av interiør-materialene er også slik at det virker som de fleste vil kunne finne seg til rette. Viktig med masse lys og en stor frontrut som fortsetter sømløst opp i panoramataket. Innvendig er det myke overflater - bambus er blant materialene som er brukt.
Det digitale dashbordet har de viktigste informasjonene, inklusive bildene fra kameraene som erstattet speilene, rett i synsfeltet. En stor sekundær skjerm ligger skrått til høyre. Bilder fra 360 graders kameraer kan hentes opp, og bilen har et avansert head up display.
Rattet har en egen berøringsskjerm i sentrum. Der vises informasjoner om bilen, men den bruker man også for å vekke de selvkjørende muligheter. Denne bilen skal kunne kjøre opp til nivå 4 og bilen er utstyrt med både Lidar, Radar og kameraer rundt det hele.
Her er det snakk om en drivlinje som er ekstremt moduloppbygd, slik at den kan drives av en ren batterielektrisk drivlinje, eventuelt med et batteribyttesystem. Den kan utstyres med en rekkeviddeforlenger (som ikke er beskrevet nærmere, men la oss gjette på vanlig brenselceller) eller den kan utstyres med et hybrid system som blir beskrevet som elektrisk/metanol.
Det er vel også antydninger av solceller på taket for å hente de siste kilometerne ut fra naturen.
I beskrivelsen blir det lagt vekt på at konstruktørene har brukt mye tid på å følge både sjåfører, flåte-eiere og speditører tett i marka og at de har klart å bedre en rekke av de elementene ved hjelp av ny software og bruk av både 5G og V2X-mulighetene.
Bilens ‘hjerne’ analyserer trafikkinformasjoner, bruker tilgjengelige informasjoner for å beregne den mest effektive ruten og kan kobles til logistikk-nettverkets stor data plattformer for å hjelpe sjåføren til å oppnå de beste resultatene i sanntid. Den kan også brukes til å analysere og følge leveranser eller å regne ut driftsutgiftene langs ruten.
Selvfølgelig holder bilen orden på eget forbruk og forteller føreren om de beste alternativene hvis han må lade eller fylle.
Det sies at produksjonen skal starte i 2024. Og CNBN legger til at bilen ikke bare skal selges i Kina, men skal ut på internasjonale markeder i forskjellige versjoner.