-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
DaimlerChrysler Technology Days
Vi har vært på testbanen i Papenburg for å se og prøve DaimlerChryslers fremtidige tekniske løsninger.
Automatisk panikkbrems fungerer overbevisende effektivt. Tilsvarende systemer er under utprøving også for personbiler.
I løpet av en formiddag fikk vi servert ca 50 forskjellige fremtidsprosjekter, noen mer ferdigutviklede enn andre.
Vi ble blant annet satt til å rygge ved hjelp av et 360 graders ryggekamera (bildet), noe som medførte en del uttrykk som ikke egner seg på trykk. Vi fikk også se hvordan det reaktive styringssystemet, som skal hjelpe til ved sterk sidevind, fungerer.
Et system som faktisk var veldig overbevisende var den automatiske panikkbremsen. Systemet skal hindre at lastebilen kjører inn i forankjørende bakfra. Ved hjelp av avstandsradar og forskjellige sensorer, tar elektronikken over og stopper lastebilen hvis sjåføren ikke reagerer tidsnok.
I løpet av vårt opphold fikk vi se mange andre interessante systemer. Disse kan du lese mer om i YrkesBil nr. 12.