-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
DaimlerChrysler Technology Days
Vi har vært på testbanen i Papenburg for å se og prøve DaimlerChryslers fremtidige tekniske løsninger.


Automatisk panikkbrems fungerer overbevisende effektivt. Tilsvarende systemer er under utprøving også for personbiler.
I løpet av en formiddag fikk vi servert ca 50 forskjellige fremtidsprosjekter, noen mer ferdigutviklede enn andre.
Vi ble blant annet satt til å rygge ved hjelp av et 360 graders ryggekamera (bildet), noe som medførte en del uttrykk som ikke egner seg på trykk. Vi fikk også se hvordan det reaktive styringssystemet, som skal hjelpe til ved sterk sidevind, fungerer.
Et system som faktisk var veldig overbevisende var den automatiske panikkbremsen. Systemet skal hindre at lastebilen kjører inn i forankjørende bakfra. Ved hjelp av avstandsradar og forskjellige sensorer, tar elektronikken over og stopper lastebilen hvis sjåføren ikke reagerer tidsnok.
I løpet av vårt opphold fikk vi se mange andre interessante systemer. Disse kan du lese mer om i YrkesBil nr. 12.