-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Slutt med tomgangskjøring!
Trafikkdirigent Egil Scott Jensen mener norske tungbilsjåfører bør lære seg å stoppe motoren når de står stille. Vår ekspert er enig, og karakteriserer dagens praksis som ukultur. Hva mener du?
INNLEGG: Hei. Jeg er trafikkdirigent for Kolo Veidekke, arbeidsplass: Riksvei 3 N. Østerdalen. Når store kjøretøy kommer til vår stoppost skjer følgende:
- Utenlandske og skandinaviske (ikke norske) vogntog stopper motor etter en kort stund (pga. turbo´n som skal trappe ned).
- Norske sjåfører har derimot stort sett samme kommentar: - Nei, det blir så mye stopp/start så det blir ikke aktuelt.
Noen mener at jeg som har en slik jobb må tåle litt motorlyd. Og en motor er jo OK. Men vi har gjerne jo en arbeidsdag på ca 12- 14 timer. Da blir det litt mer lyd!
Noen ganger har det faktisk skjedd at norskregistrert vogntog har stoppet motoren. Jeg har da gått bort til bilen for gi en hyggelig takk for det. Så viser det seg at sjåføren er fra enten Tyskland, Nederland eller tilsvarende!
Generelt er norske sjåfører uansett kjøretøy lite villige til å stoppe motoren. Turister fra Europa har det i blodet, stopper motor med et smil. Vi nordmenn er vel noen egoister i trafikken....
Det stilleste i verden må være en Scania V8 600 hk - når motoren stoppes! Kommentarer mottas med takk. Mvh Egil Scott Jensen, Tynset.
YRKESBIL SVARER
Jeg fremla saken for Terje Amlie, ekspert på opplæring og kvalitetssikring av arbeidsmiljø i tungbilsektoren, nå daglig leder i Tungbilskolen as i Drammen:
”For en driftsvarm bil i forskriftsmessig stand finnes det overhodet ingen god grunn til å holde motoren i gang ved slike stopp, sier Amlie.
At vi har en slik ukultur i Norge mener han kun skyldes manglende kunnskap – eller latskap. Amlie argumenterer med følgende:
- Drivstoffmengden til å starte en motor tilsvarer ett (!) sekunds tomgangkjøring.
- Det sliter heller ikke på startmotorer i dag.
- Og en bil som er i orden, har mer enn nok strøm og luft.
Når det gjelder strøm understreker han at driftsstans er utforsket på distribusjonsbiler som stopper 30-50 ganger om dagen, og bruker løftelem hver gang. Selv ikke da er det noe problem.
Amlie vet også hva det vil si å stå stille i kuldegrader, men sier:
- For slike korte stopp kan du stå med tenningen på og vifta i gang. Enkelte biler har også en knapp for restvarme, som setter i gang en pumpe for gjennomstrømning av kjølevannet.
Håper svaret er tankevekker. Mvh Haakon Førde, redaktør i YrkesBil.
Send kommentar til haakon@bilforlaget.no