Nokians nye tilhengerdekk skal være utviklet spesielt med tanke på nordiske krevende kjøreforhold.
Nokians nye tilhengerdekk skal være utviklet spesielt med tanke på nordiske krevende kjøreforhold.

Utvider dekkutvalget

Nokian lanserer nye dekkstørrelser for tilhengere.

Publisert

De seneste ti årene har Nokian Tyres og universitetet i Oulu samarbeidet tett med en studie om hvordan dekkene oppfører seg.

Egenskapene til tilhengerdekkene i forskjellige kjøresituasjoner har vist seg å være betydelig:

  • For leddede kjøretøy har lastebilens raske styrebevegelser en tendens til å akselerere videre mot baksiden av kjøretøyet.
  • En unnvikende bevegelse i kjørehastigheten gir flere ganger større lateral akselerasjon i tilhengerdekkene.
  • For å minimere lateral drift må tilhengerdekkene holde trekkraften også i større slippvinkler.
  • Resultater fra dette arbeidet skal ha bidratt i utviklingen av Hakka Truck Trailer.

– Det nye tilhengerdekket er utviklet spesielt med tanke på nordiske krevende kjøreforhold, og overtar for vår mangeårige sliter, Nokian Hakka 844+, opplyser Lars H. Lie til YrkesBil. Han er salgssjef for lastebil- og bussdekk i Nokian Dekk AS.

Nokian Hakka Truck Trailer leveres i størrelsene 385/65R22.5, 385/55R22.5 og 265/70R19.5, samt størrelsen 275/70R22.5 som kom på plass nå i løpet av første kvartal i år.

Blant annet skal ny slitebanegummiblanding gi økt kjørelengde og lavere rullemotstand, mens kraftig mønsterblokk med fem åpne spor i dekkmønsteret skal sikre godt grep og såkalt selvrensing.

Flere og tette lameller skal på sin side gi rikelig med trekkanter og bedre grep. Vanligvis betyr det et kompromiss med stabiliteten, men Nokian hevder at med det nye sammenlåsende lamellsystemet med Triple-Claw-formede blokker kan dekket ha flere lameller og flere skarpe kanter uten å miste stabiliteten.

Et annet kompromiss er lamelldybde: dype lameller kan redusere stabiliteten, mens grunne lameller slites for fort. Med sine gradvis skiftende, dype lameller, beholder de nye lamellene grepet selv når dekket slites ut uten å gå på kompromiss med stabiliteten, hevder Nokian.

Sammenlignet med utgående modell har det nye dekket 25 prosent økt kjørelengde, opptil 17 prosent lavere rullemotstand, opptil seks prosent bedre vintergrep på «polert» snø, opptil fem prosent bedre stabilitet, to desibel lavere dekkstøy og opptil ti prosent bedre grep når dekkene er slitt. Dekket kan også regummieres.

Modellen Hakkapeliitta E2 får også ny størrelse, med 275/70R22.5 som primært er rettet mot Norden og alperegionen.

– Dette er et dekk for drivakslingen som er beregnet på ekstreme vinterforhold, slik du kan få i Norge og alpene, sier Teppo Siltanen, produktsjef hos Nokian Tyres.

Den tredje nyheten er modellen E-Truck Trailer XL. Produktserien E-Truck er utformet med sikkerhet og økonomisk kjørelengde på veiene i Sentral-Europa i tankene – men kan ifølge produsenten også passe under mindre røffe nordiske forhold.

Nå har det kommet en ny XL-modell i størrelsen 385/65R22.5 som gir mulighet for en aksellast på opptil 10 tonn.

Nokian minner også om at regummieringsløsningene med Noktop er tilgjengelig for alle dekk av typen Hakkapeliitta E2 og Hakka Truck Trailer, samt de fleste andre vanlige dekkstørrelser.

Powered by Labrador CMS