-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Slik vil Ford øke rekkevidden
Energibruken til oppvarming av kupeen i en elbil kan reduseres med opptil 13 prosent og øke rekkevidden med fem prosent ved å bruke oppvarmede flater inni bilen som varmekilde.
Det viser et stort EU-finansiert prosjekt som nå brukes aktivt av Ford i deres jakt på å optimalisere fremtidige elbilmodeller for best mulig rekkevidde.
Varme i kupeen kan skapes både ved å blåse varm luft fra bilens klimaanlegg, og det kan også gjøres ved å varme opp bilens flater innvendig – både flatene som kommer i direkte kontakt med sjåfør og passasjerer, og de som utstråler varme mot disse.
– Alle vet at når et vindu eller en dør åpnes og det er kaldt ute, så synker temperaturen raskt innvendig. Dette er spesielt tilfelle for de som kjører varebil og har mange leveringer, og hvor varmen som klimaanlegget leverer i kupeen da raskt forsvinner. Varme flater i bilen holder seg imidlertid varme og reduserer dermed også energiforbruket til oppvarmingen, sier Markus Espig, systemingeniør, Propulsion Systems Engineering ved Ford Research and Innovation Centre Europe.
Oppvarmet interiør
I en test ble en elektrisk Ford E-Transit utstyrt med oppvarmede armlener, gulvmatter, dørpaneler, solskjermer og et panel under rattet. Deretter ble den elektriske varebilen brukt til vareleveringer på en lengre kjøreetappe på 350 km.
Det hele skjedde i og rundt Køln i Tyskland. Testingen ble foretatt både på vinteren og på sommeren, på tørr og på våt vei og i kraftig regnvær og med mye vind. Dette ble gjort for i størst mulig grad å gjenspeile vanlig bruk av den populære elektriske varebilen.
Testresultatene viste, ifølge Ford, at med de oppvarmede panelene var energibruken 13 prosent lavere enn ved bruk av et standard klimaanlegg for å holde varmen i kupeen.
Med standard lading vil det kunne utgjøre rundt fem prosent lengre rekkevidde for elbilen, basert på pakkeleverings-testingen og det modifiserte kjøretøyet - testet av Ford.
Med et konvensjonelt varmesystem fra klimaanlegget aktivert, så gikk rekkevidden ned med rundt 30 prosent, ifølge Ford. Ved å bruke oppvarmede flater i kombinasjon med redusert varme fra klimaanlegget, ble rekkevidden altså fem prosent bedre, med en omgivelses-temperatur på minus syv grader Celsius.
Kan gi store energibesparelser
Ford har som mål å produsere 600 000 elektriske biler globalt årlig i løpet av 2023, og 2 millioner årlig i løpet av 2026.
Blant de mange teknologiene som utvikles er varmevekslere (som bruker overskudd fra den elektriske drivlinjen til å varme opp kupe og batterier), batterikjølingssystem og eco-ruting (hvor den mest energibesparende ruten mellom to destinasjoner blir planlagt.)
Avanserte teknologier som kommer på nye elektriske biler fra Ford, inkluderer blant annet dampinjisert varmepumpeteknologi. E-Transit Custom er den første elektriske bilen som bruker denne teknologien for å varme og kjøle ned førerkupeen i bilen.
Det nye systemet, som er standard på E-Transit Custom, er utviklet for å forbedre energieffektiviteten og gi lengre elektrisk rekkevidde.
Det EU-finansierte CEVOLVER-prosjektet følger også Fords testing av hvordan energiforbruket kan reduseres for elbiler, som ved å bruke interiørbelysningen til å gi kupeen en følelse av å være varmere eller kaldere enn hva som er virkeligheten.
Akkurat det siste skal bli spennende å prøve på en god norsk vinterdag.