Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her fikk vi prøve nye E-Transit på veien for første gang. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Prøvekjørt: Ford E-Transit

Ford har ikke stått fremst i køen til elektrifiseringsvorspielet i varebilmarkedet. Men når E-Transit nå entrer festen, er tidspunktet trolig riktig likevel.

– Noen mener sikkert at det er for seint. Det er ikke vi enige i. Vi mener det er bedre å komme riktig og ikke nødvendigvis først. Med «riktig» mener jeg de spesifikasjonene som kundene etterspør: Høy nyttelast i kombinasjon med tilstrekkelig rekkevidde.

Dette uttalte Ford Motor Norge-direktør Per Gunnar Berg til YrkesBil ved inngangen til 2021, da vi spurte hvorfor E-Transit ikke skulle komme før i 2022.

Nå er vi der. Var E-Transit verdt å vente på?

Stiller sterkt

På papiret kan det se slik ut: Med 68 kWh netto batterikapasitet som standard er rekkevidden på 317 kilometer (WLTP) svært konkurransedyktig mot de nærmeste konkurrentene, som noen av dem er helt nede på 150-tallet.

Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på hele 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758 kilo på varebilvarianten. Også dette er tall de fleste av dagens konkurrenter må tygge hardt på.

Av dagens helelektriske modeller i segmentet for de største varebilene er det får varianter å velge mellom. Ford tilbyr 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter – sistnevnte er det så vidt YrkesBil kjenner til kun Maxus som tilbyr hittil.

Alle E-Transit-variantene er tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 - 4,25 tonn.

Prøvekjørt: Ford E-Transit

Effekt: 184 / 269 hk

Batterikapasitet: 68 kWh (netto)

Lading: DC – 115 kW / AC – 11 kW

Rekkevidde (WLTP): Inntil 317 kilometer

Drivhjul: Bak

Lastevolum: 9,5-15,1 m3

Nyttelast: Inntil 1.758 kilo

Totalvekt: 3,5 til 4,24 tonn

Tillatt tilhengervekt: 750 kilo

Pris: Fra 534.900 kroner

Ingen overraskelser

Den lille forsmaken av en prøvekjøring vi ble servert i Barcelona, der Ford Pro var vel så viktig som selve bilen, bød ikke på noen overraskelser – i positiv forstand. E-Transit oppleves like solid som Transit er kjent for å være.

Girvelgeren på dashbordet og informasjon om batteristatus, strømforbruk og rekkevidde i instrumentpanelet er det eneste som «avslører» at vi sitter i en elbil.

Vi kjørte utgaven med 184 hestekrefter med litt last og den oppleves kvikk og sterk, samtidig som kreftene plantes kontrollert ned i asfalten. For mange vil det antakelig være unødvendig å rykke opp til 269 hestekrefter.

Regenereringen av strøm kan reguleres i to trinn og begge oppleves adekvat. I det kraftigste trinnet kan man i mange tilfeller operere som en en-pedals-bil.

Støynivået under kjøring er som forventet behagelig lavt.

E-Transit introduserer også SYNC4 med 12 tommers berøringsskjerm i Fords nyttekjøretøy, med dobbelt så mye datakraft som i SYNC3-systemet. Foto: Ford

To utstyrsnivåer

E-Transit kommer i to utstyrsvarianter – Base og Trend.

Base inneholder blant annet elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, oppvarmede seter, og oppvarmede elektriske sidespeil og oppvarmet frontrute. Med Trend-utstyrsnivå får du også Ford Connected Navigation System. Den kommer også med Range intelligent rekkevidde for å gi mer eksakt informasjon hvor langt du kan kjøre før du må lade.

At bilen er stappet med førerassistenter og koblet til Internett (ref. Ford Pro) trenger vi vel knapt nevne.

En finesse som blant annet håndverkere vil sette pris på er «Pro Power Om bord», som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Smart!

Med en frapris på 534.900 kroner antar vi at E-Transit kan få noen av konkurrentene til å svette litt ekstra i tiden fremover.

**Les mer om E-Transit og Ford Pro i kommende utgave av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her.**

Skal levere hundrevis fra i sommer

Av de mer enn 5.000 europeiske kundeordrene som var mottatt før første E-Transit rullet ut fra Fords fabrikk i Tyrkia like før påske, var en betydelig andel av disse kontraktene tegnet av norske kunder, ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg.

– Det har vært en helt fantastisk pågang i Norge siden vi åpnet for bestilling av nye E-Transit. De første kundeutleveringene starter i juni og i løpet av de neste månedene vil flere hundre få levert sitt helt nye helelektriske nyttekjøretøy, sier Berg.

Powered by Labrador CMS