-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Elbil nummer to fra Wörth
Nå er produksjonen av eEconic i gang i Wörth. Akkurat som eActros som kom i salg i oktober skjer slutt-sammensettingen i Future Truck Center i Wörth.
Helt siden mai har Mercedes-Benz Trucks hatt en prototype på denne batterielektriske søppelbilen gående, slik at kundene kunne prøve den.
Nå er åpenbart tiden kommet for produksjon og utlevering. Og den første skal til den danske delen av Urbaser Nordic.
Men siden hovedkontoret ligger på Sørumsand i Viken, kan man nok regne med at også norske operatører er blitt ganske oppmerksomme på dette nye produktet.
Akkurat som med eActros henter man en standard modell ut fra den vanlige produksjonslinjen før den har fått montert drivlinjen. Så skjer resten i det området som er spesielt innredet for å få på plass hele den batteri-elektriske motorpakken.
Men dessverre er de få fotografiene som foreløpig er vist fra eEconic produksjonen så finurlige at det er umulig å se om også aggregater blir montert der hjemme – eller om bilen må til påbygger etterpå.
Uansett: aggregatet er også elektrisk – elektrohydraulisk? – for i spesifikasjonene står det at bilens rekkevidde med aggregat vil bli et sted mellom 100 og 150 kilometer.
Bilen er bygget for et helt skift. Den lades med 160 kW – fra 20 til 80 prosent vil den trenge cirka 75 minutter
Bilen er en 956.533, 6x2/4 NLA med fire meter akselavstand. 9,2 tonn tom og totalt 27 tonn.
Den bruker tre batteripakker på til sammen 336 kWt og har en motor på 400/330 kW.
Hytta er selvfølgelig den kjente, med lavt innsteg.
Den neste bilen derfra blir en 40 tonns semi – eActros LongHaul, med rundt 500 kilometer rekkevidde. De første prototypene er for lengst på landeveiene og man regner med den første kundebilen i 2024.
Som alle elbilene fra Wörth koster også eEconic cirka tregangeren av en konvensjonell. Med dagens drivstoffpriser skal man ikke se bort fra at dette nærmer seg dieselparitet over hele livslengden.