Etterspørselen etter elektriske F-150 Lightning er enorm, så Ford har sin fulle hyre med å produsere nok. Foto: Ford
Etterspørselen etter elektriske F-150 Lightning er enorm, så Ford har sin fulle hyre med å produsere nok. Foto: Ford

Ford øker F-150 Lightning – igjen

Det er ennå ikke kommet noen klare informasjoner om vi kan, og i så fall når, vente å se den elektriske versjonen av F-150 her hjemme. Ting tyder på at Ford skjønner de har en stor hit på hjemmebane.

Publisert

Ford var åpenbart ganske konservativ da de satte de første produksjonsmålene for sin nye helelektriske utgave av bestselgeren F-150.

Man kan kanskje forstå det, batterielektriske utgjøre bare 3 % av det samlede amerikanske nybilvolumet – og Tesla har en stor bit av den kaken.

Samtidig ser ikke Ford på sine tradisjonelle truck-kunder som de mest progressive brukerne. Det er på en måte flere Early Adopters i California enn i de store jordbruksområdene.

Så da Ford sa 40.000 biler i året var det mange som syntes det var å stikke frem nakken.

I fjor doblet de målet – uten at produksjonen ennå var kommet i gang. Men de følte seg allikevel ganske sikre på 80.000 i året. Aksjekursen steg med 13 %

-Det er helt åpenbart, sa Kumar Galhotra, president for Ford’s Americas and International Markets, - at kundene er klare for en helelektrisk F-150 og Ford gjør alt de kan for å skalere opp virksomheten og øke produksjonskapasiteten.

Til de grader, viste det seg.

Rett over nyttår var målet skrudd opp til 150.000 biler årlig.

Da kanskje det kan bli en og annen til overs for Norge allikevel?

Også børsen reagerte på den nye meldingen akkurat som om den trodde på Ford. Aksjekursen gikk øyeblikkelig 11,7 % til værs.

Powered by Labrador CMS