-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
– Vi har vært nødt til å tenke nytt og planlegge på en helt annen måte
Solaris Norge, med administrerende direktør Sverre Skaar i spissen, skal levere batterielektriske busser til Oslo så det monner i 2023. Men med både 12 og 18-meters hydrogenbuss i paletten håper de på et snarlig oppsving også for den teknologien.
– Hvor mange busser skal Solaris levere i Norge i
2023?
– 183 eksemplarer av E18,75 Elektrisk. Dette gjelder anbud «indre By» i Oslo.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2023?
– Drøye 300 busser.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har Solaris ambisjoner om å ta?
– For vår del så er det ikke store volum å hente for oss i 2024. Vi er kun med i anbud med tanke på by- og til dels regiontrafikk – og 2024 er ikke direkte sterkt her.
– Hvilke anbud er mest interessante for Solaris fremover?
– Som alltid: elektrisk mobilitet i våre største byer og tettsteder. Spesielt der lavgulvsbusser kan brukes.
– Hva er på gang av produktnyheter fra Solaris de neste par årene?
– Kontinuerlig utvikling på batterisiden, vi har introdusert 18 meter hydrogen, så nå har vi både 12 og 18 meter hydrogenbuss. Vår 15 meter elektrisk er relativt ny, men vi har ikke helt klart å høste potensialet av dette fantastiske produktet helt ennå. Vi jobber med det.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Det er utfordrende, men jeg vil berømme fabrikk for å ha tatt dette på alvor og virkelig gjøre det som er mulig for å sikre en god gjennomføring. Vi har vært nødt til å tenke nytt og planlegge på en helt annen måte. Vi er jo en Europeisk produsent, og har fokus på deler / tilbehør innenfor Europa. Det har hjulpet i større grad. Selvsagt dukker det opp en del utfordringer vi må løse på strak arm.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2023/24 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– By og tettsteder blir elektrisk. Hydrogen i vårt land er ikke helt i «vinden» per nå – men vi håper det kan snu. Jeg mener nok at diesel vil være med en stund til i Distrikts-Norge, selv om det nå er en del produsenter med elektrisk fremdrift også på normalgulvsbusser.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Lønnsomhet, samt sterkt behov for rekruttering til bussfaget.