Skynder seg langsomt

Mens flere av konkurrentene nå ruller serieproduserte elektriske lastebiler ut til kunder, holder MAN sin fanskare på pinebenken ytterligere en stund. Til gjengjeld lover de megawatt-lading og lang rekkevidde når eTruck endelig kommer.

Publisert

På IAA-standen til MAN, som i likhet med de fleste andre var betydelig krympet siden sist, kunne man fremdeles kjenne en liten eim av diesel.

For eksempel hadde de oppgradert D26-motoren. Alle effektvarianter har fått 10 hestekrefter ekstra, og 50 Nm mer dreiemoment.

Samtidig er dieselforbruket angivelig redusert med tre prosent. Legg til at TGX-hytta har fått noen designmessige endringer til det bedre for aerodynamikken, og du er på papiret oppe i totalt fire prosent besparelse. Med dagens dieselpriser blir det penger av sånt.

eTruck i 2024

Men selvsagt var det elektrisk lastebil som var hovedattraksjonen hos denne Traton-datteren også. Det var imidlertid «kun» én bil, og det var en prototype.

Da MAN-sjef Alexander Vlaskamp opplyste på pressekonferansen at serieproduksjon og kundeutlevering av eTruck ikke skal starte før i 2024, kunne man nærmest høre et lite oppgitt «sukk» spre seg blant enkelte tilhørere.

Ikke fordi de ble overrasket, for tidspunktet varslet Vlaskamp allerede i februar i år. Og den gang fortalte han at 2024 er ett år tidligere enn den opprinnelige planen.

Hjertesukket handlet kanskje mer om at flere hadde håpet MAN kunne skynde seg enda litt til. De havner litt bak sine svenske konkurrenter, hvorav en konsernslektning, når det gjelder å rulle ut elektriske lastebiler. Daimler er også godt i gang med sin eActros.

MAN fikk ut noen titalls elektriske lastebiler av sin forrige generasjon, men tilbyr per i dag ingen elektriske lastebilmodeller. Elektrisk varebil og buss kan du imidlertid få med løvelogo på.

Flere MAN-folk vi snakket med i Hannover la ikke skjul på at de frykter å komme «i seneste laget» til bordet, der konkurrentene allerede fråtser i kunder som vil betale mye for å kjøre på strøm.

Foreløpig er det ikke snakk om noe stort volum av disse kundene, men salgene gir betydelig prestisje og merkevarebygging.

Opptil 1.000 kilometer

Så skal det sies at prototypen av eTruck ser riktig så bra ut. Et teknisk høydepunkt MAN-sjefen trakk frem var forberedelsen for fremtidens megawatt lading, der MAN har et samarbeid med ABB E-mobility.

– Høy ladekapasitet med korte ladetider gjør den elektriske lastebilen egnet for tungtransport med langdistansetransport med daglig rekkevidde på mellom 600 og 800 kilometer, og til og med opptil 1.000 kilometer på et senere tidspunkt, sa Vlaskamp.

Så veldig mange tekniske detaljer om bilen fikk vi ikke, men han lovet at bruksområder og mulige konfigurasjoner ikke skal stå tilbake fra dagens diesellastebiler.

TÅLMODIGHETSPRØVE: Malte Kauert (t.h.), administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS, ser frem til å kunne tilby nye eTruck til norske kunder – men det blir først i 2024. Lars B. Sand (nr. 2 f.h.) er salgsdirektør med ansvar for alt salg av nye og brukte varebiler, lastebiler og busser i Norge. Kristian Kro (nr. 3 f.h.) startet i juli som kundeservicedirektør for MAN Norge. Han har dermed overordnet ansvar for ettermarkedet i Norge, som inkluderer servicedelen, med hele verksteddriften, inkludert serviceavtaler og MANs digitale løsninger, samt reservedeler og tilbehør. Jonny Martinsen er Salgssjef Last.
TÅLMODIGHETSPRØVE: Malte Kauert (t.h.), administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS, ser frem til å kunne tilby nye eTruck til norske kunder – men det blir først i 2024. Lars B. Sand (nr. 2 f.h.) er salgsdirektør med ansvar for alt salg av nye og brukte varebiler, lastebiler og busser i Norge. Kristian Kro (nr. 3 f.h.) startet i juli som kundeservicedirektør for MAN Norge. Han har dermed overordnet ansvar for ettermarkedet i Norge, som inkluderer servicedelen, med hele verksteddriften, inkludert serviceavtaler og MANs digitale løsninger, samt reservedeler og tilbehør. Jonny Martinsen er Salgssjef Last.
Powered by Labrador CMS