-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Skynder seg langsomt
Mens flere av konkurrentene nå ruller serieproduserte elektriske lastebiler ut til kunder, holder MAN sin fanskare på pinebenken ytterligere en stund. Til gjengjeld lover de megawatt-lading og lang rekkevidde når eTruck endelig kommer.
På IAA-standen til MAN, som i likhet med de fleste andre var betydelig krympet siden sist, kunne man fremdeles kjenne en liten eim av diesel.
For eksempel hadde de oppgradert D26-motoren. Alle effektvarianter har fått 10 hestekrefter ekstra, og 50 Nm mer dreiemoment.
Samtidig er dieselforbruket angivelig redusert med tre prosent. Legg til at TGX-hytta har fått noen designmessige endringer til det bedre for aerodynamikken, og du er på papiret oppe i totalt fire prosent besparelse. Med dagens dieselpriser blir det penger av sånt.
eTruck i 2024
Men selvsagt var det elektrisk lastebil som var hovedattraksjonen hos denne Traton-datteren også. Det var imidlertid «kun» én bil, og det var en prototype.
Da MAN-sjef Alexander Vlaskamp opplyste på pressekonferansen at serieproduksjon og kundeutlevering av eTruck ikke skal starte før i 2024, kunne man nærmest høre et lite oppgitt «sukk» spre seg blant enkelte tilhørere.
Ikke fordi de ble overrasket, for tidspunktet varslet Vlaskamp allerede i februar i år. Og den gang fortalte han at 2024 er ett år tidligere enn den opprinnelige planen.
Hjertesukket handlet kanskje mer om at flere hadde håpet MAN kunne skynde seg enda litt til. De havner litt bak sine svenske konkurrenter, hvorav en konsernslektning, når det gjelder å rulle ut elektriske lastebiler. Daimler er også godt i gang med sin eActros.
MAN fikk ut noen titalls elektriske lastebiler av sin forrige generasjon, men tilbyr per i dag ingen elektriske lastebilmodeller. Elektrisk varebil og buss kan du imidlertid få med løvelogo på.
Flere MAN-folk vi snakket med i Hannover la ikke skjul på at de frykter å komme «i seneste laget» til bordet, der konkurrentene allerede fråtser i kunder som vil betale mye for å kjøre på strøm.
Foreløpig er det ikke snakk om noe stort volum av disse kundene, men salgene gir betydelig prestisje og merkevarebygging.
Opptil 1.000 kilometer
Så skal det sies at prototypen av eTruck ser riktig så bra ut. Et teknisk høydepunkt MAN-sjefen trakk frem var forberedelsen for fremtidens megawatt lading, der MAN har et samarbeid med ABB E-mobility.
– Høy ladekapasitet med korte ladetider gjør den elektriske lastebilen egnet for tungtransport med langdistansetransport med daglig rekkevidde på mellom 600 og 800 kilometer, og til og med opptil 1.000 kilometer på et senere tidspunkt, sa Vlaskamp.
Så veldig mange tekniske detaljer om bilen fikk vi ikke, men han lovet at bruksområder og mulige konfigurasjoner ikke skal stå tilbake fra dagens diesellastebiler.
