Brenselcelleversjonen av Nikola Tre ble også vist på fabrikkåpningen, men det er batteriutgaven som går i produksjon først. Bla videre for flere bilder.
Batterielektrisk versjon av Nikola Tre, som er bygget på Iveco S-Way.
Brenselcelleversjonen.

Nikola fra Ulm til Hamburg

Onsdag gikk startskuddet for Europa-produksjon av amerikanske Nikola. Nikola-partner Iveco har røtter i de gamle Magirusfabrikkene i Ulm. Det er der de første Nikola skal trille ut ved nyttårstider. Samtidig meldte en ny storkunde seg.

- Dette er den neste viktige milepælen når vår strategi og våre visjoner skal omsettes i praksis, sa Nikola-sjef Mark Russell da han sto i spissen for en stor innvielse i forbindelse med fabrikkens nye oppgave.

Nikola Tre er amerikanernes første serieklare modell, en batteri-drevet, mellomstor lastebil som skal bygges på et chassis Iveco har utviklet for akkurat dette prosjektet.

Det dreier seg om en modifisert S-Way plattform, med en elektrisk aksel utviklet og produsert for denne bilen av FPT Industrial og med mengder av nøkkelkomponenter fra Bosch.

De første batterielektriske Nikola, med rekkevidde inntil 560 km., skal leveres til kunder i USA. Men pilotkunder i Europa skal også få sine biler neste år.

Blant dem ble en presentert på åpningsfesten. Hamburger Hafen har bestilt inntil 25 biler. Med i denne handelen ligger en avtale om at begge partene skal bidra til å teste og utvikle produktet i praktisk virksomhet i 2022. Bilene de i første omgang får blir USA-spesifiserte, men de får tillatelse til å bli brukt i havnen.

Slik partenes felles Memorandum of Understanding leses er første fase av samarbeidet begrenset til transport og logistikk bare i havnen, sammen med hurtigladeløsninger.

Fase to blir mer omfattende: En full integrering av de batterielektriske i havnens totale virksomhet, permanent installasjon av ladeinfrastruktur og service-support på stedet – der underleverandører også skal trekkes inn.

-Hamburg har som langsiktig strategi å bli karbon-nøytral innen 2050. For Havnen er det et mål å være en ‘first mover’ ved å introdusere avanserte tekniske løsninger som pilotprosjekter. Vi ser mange felles berøringspunkter mellom bilene som nå skal bygges her i Ulm, og våre mål, sa Jens Meier ved arrangementet. Han er CEO for Hamburgs Havn.

Som kjent har ikke alt gått som på skinner for Nikola. Oppstart i 2015, åpenbart med gode planer. Grunnleggeren Trevor Milton klarte i hvert fall å snakke opp selskapet til en verdi av 30 milliarder dollars. På den tiden, mer verdt enn Ford.

Så ble han anklaget for verdipapirsvindel, ved å ha kommet med falske informasjoner til børsen. Mark Russell kom inn for å redde det som reddes kunne. Og han reddet i hvert fall åpenbart forholdet til Iveco – slik at det nå er konkrete produksjonsplaner i sving.

Men lett desimerte i forhold til de opprinnelige.

Planen var egentlig å utlevere 50 – 100 biler til kunder i år, og å kunne bokføre en omsetning på 15 – 30 millioner dollars. Det er nå skrudd ned til 25 – 50 biler og til mellom null og 7,5 millioner dollars.

Brenselcelle-teknologien, som også var et av Miltons trumfkort må vi nok vente litt lenger på, før vi hører noe mer om.

Men så: en liten historie-halvtime til slutt. Conrad Dietrich Magirus begynte å lage Deutz-motorer i 1866. En firetakts motor konstruert av Nikolas Otto. Uoverensstemmelser underveis gjorde at kjente navn som Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach hoppet av underveis, fordi stribukken Otto bare var interessert i stasjonærmotorer, og ikke i biler. Ettore Bugatti var forresten også innom der, i 1907 – for ikke å snakke om Robert Bosch.

Etter hvert utviklet Magirus virksomheten og det ble solide lastebiler, blant annet kjent som Klöckner Humboldt Deutz, og så Magirus Deutz og så bare Magirus. Fiat, som da eide Iveco, gikk inn i 1975. Iveco ble en del av CNH Industrial og Magirus ble kun brannbiler (og industrimotorer) som de er den dag i dag. Fremdeles med base i Ulm.

Powered by Labrador CMS