VALGFRITT: Slik påvirkes totalvekt og kjørelengde med ulike størrelser på batteripakken.

Ta ut eller legg til batterier

Iveco eDaily kan valgfritt utstyres med ett, to eller tre batterier. Det som virkelig er en nyhet, er at du kan legge til eller trekke fra antall batteripakker gjennom hele kjøretøyets levetid.

De modulære batteripakkene på 37 kWh i hver settes sammen ved det nye produksjonsanlegget til FPT Industrial (tidligere Fiat Powertrain) i Torino.

Battericellene leveres av amerikanske Microvast og har ifølge produsenten en energitetthet på 265 Wh/kg på cellenivå, og 95 prosent energiutnyttelse.

Nylig var YrkesBil i Torino og prøvekjørte nye Iveco eDaily, og da hadde Alessandro Salvucci, produktsjef i Iveco Group, en rosin i salsicciaen:

Fleksibel rekkevidde

En av våre finske journalistkolleger har gjort det for vane å spørre på hver produktpresentasjon hos de ulike bilprodusentene: Er det mulig å legge til eller trekke fra batteripakker etter at bilen er tatt i bruk?

Frem til nå har svaret hos samtlige vært «nei», men i Torino denne gangen hadde pipa en annen lyd.

NYTT: Produktsjef Alessandro Salvucci og Elena Juravle i Iveco Group forklarer hvordan de modulære batteripakkene bygges opp.

– Ja, batteripakker kan legges til eller trekkes fra gjennom hele kjøretøyets levetid. Kjøper du for eksempel bil med to batteripakker men får endrede behov senere, kan du besøke et Iveco-verksted og kjøpe en ekstra pakke – og dermed få lengre rekkevidde. Da reduseres imidlertid nyttelasten, svarte Salvucci.

Hver batteripakke veier rundt 260 kilo, så kjører du korte distanser og klarer deg med én batteripakke kan du rundt regnet plusse på rundt et halvt tonn ekstra nyttelast sammenlignet med tre pakker.

For modellen 42S gir en batteripakke 110 km rekkevidde (WLTP), to batteripakker gir 200 km og tre pakker 300 km.

Jobber med formalitetene

Salvucci anslår at teknikerne vil bruke fire til fem timer på å legge til eller ta bort en batteripakke.

I etterkant presiserte produktsjefen at ved å legge til eller trekke fra batterier endrer man på kjøretøyets egenvekt, i forhold til hva som står i vognkortet, så trolig må bilen vises på nytt hos Statens vegvesen etter at endring er foretatt.

Samtidig er bilmodellen typegodkjent med både en, to og tre batteripakker, så Salvucci mener dette skal være en formalitet.

– Vi jobber nå opp mot myndighetene i de markedene bilen skal lanseres, for å få på plass formalitetene slik at vi kan tilby denne batterifleksibiliteten, sier Salvucci til YrkesBil.

Batteriene leveres for øvrig med garanti i åtte år og opptil 250.000 km, inkludert utskifting hvis kapasiteten blir lavere enn 80 prosent.

Ulike konfigurasjoner for Iveco eDaily.

80 kW hurtiglading

På papiret kan eDaily hurtiglades med opptil 80 kW neppe nok til å imponere elbil-vante nordmenn lenger. På direkte spørsmål om eDaily snart vil svelge unna mer var svaret «ja», uten noen nærmere konkretisering av når eller hvor mye.

Iveco har imidlertid inngått partnerskap med en rekke selskaper i Europa som tilbyr ladeinfrastruktur. I Norge, Sverige og Danmark er det snakk om E.ON Drive som kan tilby eDaily-kundene å designe, levere, installere og vedlikeholde tilpassede ladeløsninger.

Samtidig lanserer Iveco en langsiktig leiemodell for elektriske kjøretøy, der alt er inkludert. GATE pay-per-use Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE) inkluderer også en «betal for bruk»-løsning.

Powered by Labrador CMS