TESTER UT: Bent-Inge Håkenstad, direktør for bruktbil og utleie i Norsk Scania.

– Vil se om det er et marked for elektriske utleiebiler

Utleiesenteret til Norsk Scania prøver seg frem.

Utleiesenteret på Kløfta utvider nå tilbudet med tre elektriske alternativer.

- Tanken er å prøve å se om det er et marked for elektriske utleiebiler også her i Norge, sier Bent-Inge Håkenstad, direktør for bruktbil og utleie i Norsk Scania.

Skjønt helt nytt er det ikke, selv om pressemeldingen kommer nå i den stille påskeuken.

John Lauvstad, direktør for bærekraft, PR og kommunikasjon i Norsk Scania, fortalte om tre elektriske utleiebiler allerede i det årlige importørintervjuet med YrkesBil rundt nyttår.

For øvrig var Scania i Tyskland først ute med å prøve konseptet og har i dag tjue elektriske utleiebiler.

En start

Håkenstad understreker at utleie av de tre elektriske lastebilene er en start. Utleiesenteret ønsker å se an behovet i dette segmentet og det er derfor begrenset tilgjengelighet.

- Er etterspørselen stor nok, vil det væremulighet for å utvide tilbudet med flere biler, sier han.

Full kontroll på lading

Det er stor forskjell på hvor godt ladeinfrastrukturen er utbygd. Skal man lade på et offentlige ladepunkt, kan utfordringen være at en lastebil ofte opptar to personbilplasser.

- Vi bistår derfor kundene med grundige undersøkelser for å legge til rette for planlegging av kjøreruter og ladepunkter. Ved behov kan bilene kan leies ut med Kempower-ladere. Disse laderne gir deg full app-kontroll over bilens ladestatus til enhver tid, sier Håkenstad.

Utleiebilene

Kjøretøyene du foreløpig kan velge mellom, er følgende blåkopier av Scania sine demobiler:

En treakslet krokbil med påbygg fra JOAB. Lasteevne 21 tonn. I tillegg til disse to:

Treakslet tippbil, med dumperkasse og påbygg fra Istrail.
Toakslet 18-pallers skapbil med påbygg fra Närko. Full sideåpning og to-tonns bakløfter.
Powered by Labrador CMS