-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Verdalskalk skal ta i bruk elektrisk lastebil med 66 tonn totalvekt
– Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Norsk Scania.
Norske kalk-bedrifter er åpenbart fremme i skoene når det gjelder å teste ut ny teknologi i driften.
I 2018 satte Brønnøy Kalk AS fjernstyrte og delvis førerløse lastebiler fra Volvo i drift til å frakte kalkstein på en fem kilometer lang strekning.
Nå er det Verdalskalk AS som er i støtet.
Først i Norge
De opererer i Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, som ligger i dalføret 250 moh. og 21 km øst for Verdal havn.
Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig.
Driften går i to skift mellom klokken 06 om morgenen og 23 på kvelden på en 42 km lang rundtur.
Nå skal en batterielektrisk Scania 45P settes i normal drift på denne ruten med 66-tonn totalvekt. Dette skal ette planen skje mot slutten av februar 2023.
– Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, sier Ketil Aksnes, driftssjef hos Verdalskalk, i en pressemelding.
Pilot-program
Selskapet blir med dette en del av Scanias Pilot-Partner-program.
– Dette gir oss en unik mulighet til å komme i gang. Vi ser at vår kjøretrasé er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, forteller Aksnes.
YrkesBil møtte tidligere i år Tony Sandberg, sjefen for Scania Pilot Partner.
Han fortalte den gang om flere prosjekter med elektriske biler og høye vekter.
Blant annet en Scania 25 P BEV 6x2 med 74 tonn tillatt totalvekt som kjøres av Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved Bolidens gruve i Nord-Sverige.
Gruveselskapet LKAB i Nord-Sverige prøver på sin side ut en 49-tonns elektrisk Heavy Tipper.
– Målsettingen vår er å drive fremover skiftet til et bærekraftig transportsystem, og legg merke til at jeg ikke sier lastebiler – men transportsystem, for dette er større enn lastebilene. Dette handler om ladeinfrastruktur, energisystem og logistikksystem – alt dette må knyttes sammen, sa Sandberg.
Verdalskalk sin nye Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna.
På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.
– Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 minutter hver gang, sier Aksnes.
– Viktig å komme i gang
John Lauvstad, Sustainability, Marketing &Branding Director i Norsk Scania, setter stor pris på samarbeidet med Verdalskalk i dette prosjektet.
– Det er viktig å komme i gang med også de tunge elektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, sier Lauvstad.
Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at de engasjerte sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som overhodet mulig.
– Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som «el-piloter», forteller Aksnes.