UTVIDER UTVALGET: Volvos elektriske tungvektere skal nå være klare for påbygg som kraner, renovasjonskomprimatorer og sementblandere.
UTVIDER UTVALGET: Volvos elektriske tungvektere skal nå være klare for påbygg som kraner, renovasjonskomprimatorer og sementblandere.

Mer elektrisk fra Volvo

Nye modeller skal gjøre det mulig å kjøre elektrisk på enda flere transportruter i byer og i regional transport.

Publisert

Det er såkalte jevnlastversjoner av de tunge modelleme FH, FM og FMX som nå skal bli elektriske.

Altså lastebiler med et enkelt, stivt chassis og påbygg som kraner, renovasjonskomprimatorer og sementblandere.

Spesialtilpasset

Produksjonen av de nye variantene starter i første kvartal i 2023.

– Våre kunder kan få disse lastebilene spesialtilpasset til sin spesifikke virksomhet, for å kutte utslipp og samtidig få samme funksjonalitet som diesellastebilen de bruker i dag, forklarer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Diesellastebiler med tung last er et vanlig syn i mange byer.

«Nå er det mulig å bruke elektriske lastebiler til disse oppdragene i stedet», skriver Volvo Trucks i pressemeldingen.

Fleksibel kapasitet

De nye jevnlastebilene har en batterikapasitet på mellom 180 og 540 kWh.

– Disse lastebilene kan håndtere all slags transport, fra lett til tung. Kundene kan velge akkurat den batterikapasiteten de trenger til sine oppdrag, og ved å ikke ha flere batterier enn man trenger kan lastekapasiteten økes, sier Roger Alm.

Volvo FH, FM og FMX Electric jevnlastebiler kan utrustes som følger:

Klare for salg i desember 2022, produksjon starter i mars 2023:

Drivlinje: 490 kW

Drivenhet: 3 elektriske motorer

Batteri: 450–540 kWh, 5–6 batterier

Førerhus: Langt førerhus, Globetrotter og Globetrotter XL

Akselavstand: 4300–6700

Akselkonfigurasjon: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 og 8×4

Kraftuttak: Mekanisk, girkasse og elektromekanisk

Klare for salg i februar, produksjon starter i mai 2023:

Drivlinje: 330 kW

Drivenhet: 2 elektriske motorer

Batteri: 360 kWh, 4 batterier

Førerhus: Kort førerhus

Akselavstand: 3900–6700

Klare for salg i juni, produksjon starter i september 2023:

Batteri: 180–270 kWh, 2–3 batterier

Powered by Labrador CMS