-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Toyota tenker nytt
Kayoibako er navnet på Toyotas nyeste altmulig-bil som vises på bilutstillingen i Tokyo til helgen. Navnet brukes egentlig på konfigurerbare transportcontainere. Det var ikke uten grunn de valgte å kalle den det.
Det lille som er tilbake av den store, internasjonale, bilutstillingen i Tokyo heter nå selvfølgelig Japan Mobility Show 2023 og denne Toyota-ideen, som debuterer der, dreier seg først og fremst om mobilitet.
(Det er vel ingen grunn til å presisere at vil snakker et batterielektrisk kjøretøy?)
Selv om utgangspunktet for Kayoibakoen er frakt av gods er dette ment som en bil som kan møte alle eierens krav, fra forretning til fritid.
Tanken er ganske enkelt å bygge en basis med det mest mulig fleksible interiøret og eksteriøret, som er pakket mest mulig effektivt og som skal kunne eies og/eller brukes uten utgifter som gjør vondt.
Toyota viser denne som en distribusjonsbil for last mile leveranser, som en ren varebil, som en rullende butikk eller som en minibuss.
Som privatbil kan du også innrede den til hva du måtte ønske. Campingbil, transport for rullestolbrukere, eller ut-på-tur bil for far og mor og tre unger.
«Ultra-ekspanderbar» er et uttrykk Toyota bruker om ideen.
Det hører jo med til akkurat denne delen av historien at når du ser på bildene er det åpenbart at Toyota har tenkt nytt. Du ser det er en kassebil, men ikke med et slikt utseende du er vant til å se. Dette er annerledes.
Selvfølgelig er listen over IT- og oppkoblingsløsninger mer enn lang nok til å gi deg et inntrykk av at dette skal ta deg ganske langt inn i fremtiden.
Men det som virkelig er spennende i denne sammenhengen er om prosjektet egentlig betyr at verdens største bilfabrikk har begynt å tenke egne varebiler igjen. En HiAce for Den Nye Tid?
For ordens skyld: Kayoibako har et eksteriør som måler 3,990 x 1,790 x 1,855 meter. Interiøret måler 3,127 (kortere på førersiden) x 1,485 x 1,437 og akselavstanden er 2,8 meter.
Toyota har forresten sin egen varebil. Pixis-serien er velkjent på hjemmemarkedet. Nå har de sammen med Daihatsu og Suzuki utviklet en batterielektrisk utgave. 200 km rekkevidde, med Kei-mål og uegnet på alle andre markeder enn det japanske.