-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Mer ekstravarme for elvarebiler
Webasto utvikler og tester kupevarmere for elektriske personbiler. Nå kommer det også løsninger for eiere av elektriske varebiler. Tradisjonelle varebiler og pickuper vil fortsatt ha kupevarme – med bensin eller diesel på tanken.
Webasto satser stort på elektriske kjøretøyer. De ser behov for ekstravarme og de ser på flere løsninger.
Norgessjef Per-Erik Nygård i Webasto sier at elektriske biler/varebiler har åpnet helt nye markeder og kan på sikt bli et av de aller viktigste produktområdene.
Det utvikles forskjellige systemer til personbiler, varebiler, tyngre kjøretøy og busser.
– Noe av det mest spennende blir kupevarmere for elektriske varebiler/personbiler. Der vil oppvarming skje via eksisterende batterikapasitet. Målet er at bilen skal være varm ved oppstart, slik de fleste kjenner til ved en Webasto, sier Nygård.

Forvarmer batteriet
Man ser også på muligheter for å forvarme batteriet for å opprettholde potensiell rekkevidde.
Utviklingen skjer ved Webastos hovedkontor i Tyskland, men det er naturlig at Norge har impulser og innspill ettersom Norge ligger i forkant når det gjelder elektriske biler.
Noen lastebiler / busser og anleggsmaskiner kjører allerede med en HVH (High Voltage Heater) og batteripakker fra Webasto – og går alt som planlagt forventer Webasto flere lanseringer kommende år.
– Vi får nesten hver eneste uke flere forespørsler fra våre forhandlere og bilforhandlere som etterlyser et kupevarmesystem for elektriske biler, sier Nygård.
Han må foreløpig be dem slå seg til ro, inntil de nye produktene er ferdig utviklet.
Men det er altså utviklet en løsning ved bruk av ekstern tank – enten i varerom hvis det er mulig, eventuelt så monteres den på chassis etter sikkerhetsmessige testinger/kvalitetskontroll.

Varebiler med bensinvarmere
Webasto opplever også stor etterspørsel etter ekstravarme til varebiler – inkluderte elektriske. Mange brukere krever ekstravarme og da blir det installert en kupevarmer som fyres med bensin eller diesel.
– Det betyr at varebilen får en drivstofftank. Og det er ikke nytt for elektriske biler. Da de første elektriske personbilene kom på markedet var det mange som fikk ettermontert bensinvarmere slik at bilen ble kjørbare også når det var kaldt. Det var mange som undret seg når de så at en elbil på bensinstasjonen fylte tanken – til kupevarmeren, sier Nygård.
Montering av ekstravarme gjelder også for mange kjøretøyer som brukes til spesielle formål. Det gjelder handicap kjøretøyer, sykebiler, biler for helsetransport etc.
– Det gjelder ikke minst de som driver med distribusjon av varer som krever spesiell temperatur. Det kan være distribusjon av medisiner eller matvarer, blomster og planter, fisk eller frukt, sier Nygård.
– Mange minibusser må ha kupevarmere – mens større busser får utstyret normalt montert når den produseres, legger han til.


Krever sertifisering
Webasto distribuerer produktene sine via forhandlere som i hovedsak er store bilforhandlere og bilverksteder.
– Det stilles krav om at de som monterer og driver med reparasjon skal ha gjennomført særlig opplæring. Vi holder opplæringsprogrammer intakte for våre forhandleres mekanikere, teknikere og servicepersonell – slik at de får nødvendig kompetanse og jevnlig påfyll rundt våre produkter og installasjoner, sier Nygård.

Han understreker viktigheten av at fabrikkens anbefalinger og retningslinjer følges, slik at grunnlag for riktig garanti og reklamasjonsarbeid opprettholdes når det måtte trenges.
– Det er også en del arbeider med vedlikehold og oppgradering av anlegg som alt er i bruk og vi ser stadig på nye bruksområder, sier han.
– Blir varmeanleggene mer kompliserte?
– Både ja og nei. Bilene blir mer avanserte med elektronikk og det krever at ettermontering må gjøres av de som vet hva de gjør. Derfor er de kursene vi arrangerer meget viktige og vi har stor interesse for å bedre sin kompetanse fra de som jobber med dette faget, sier Per-Erik Nygård.
LES OGSÅ:
-
Lanserer nytt 2040-mål: - Kun utslippsfrie kjøretøy på norske veier
-
Defender Octa: Ikke overtatt av influensere, ennå
-
JAC prøver seg på flere målgrupper
-
Tilbyr garanti på syv år og ubegrenset kjørelengde
-
Nye Land Cruiser settes på prøve
-
Glem terreng: Spesialisten som er blitt allmennpraktiker
-
Maxus-importøren med nytt grep for å selge ut lagerbilene
-
Tilbake til utgangspunktet
-
Ny V-Klasse – subtil og eksklusiv
-
Auf wiedersehen, Kangoo