-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
- Ettermarkedstjenester viktige i valget av ny bil
Norges største biladministrator, LeasePlan, forteller om sine erfaringer og hva kjøpere bør vektlegge ved anskaffelse av både lette og tunge yrkesbiler.

Leaseplan administrerer biler for et stort antall norske bedrifter og organisasjoner. De arbeider
med alt fra små personbiler til spesialbiler og har mellom 3.000 og 4.000 kjøretøyer
over 3,5 tonn i sin portefølje.
I tillegg har de et stort antall varebiler. De er landets største innen biladministrasjon, ikke minst takket være Posten-Bring.
- Vi har alle typer kunder, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan (til høyre på bildet over). Alt fra store flåter til enbilseiere. Kundegruppene er alt fra kraftverk og anleggsvirksomhet til organisasjoner.
LeasePlan har de siste årene hatt sterk vekst innen administrasjon av vare- og lastebiler.
Rådgiver for tunge kjøretøy, Sven Myrvollen, forteller om sine erfaringer:
- Det er tre ting som er helt avgjørende for lønnsomheten for en lastebil, sier han.
- Det dreier seg om totalpris chassis og påbygg, gjenkjøpspris og kvaliteten på ettermarkedstjenester på det lokale verkstedet der bilen skal brukes.
Han påpeker at det er store variasjoner når det gjelder verksted for lastebiler.
- Så store er forskjellene på lastebilforhandlere at et bilmerke som er det beste valget i en by eller i et distrikt, kan være det helt motsatte et annet sted.
Når det gjelder restverdi, sier Myrvollen:
I dag handler lastebiler mer og mer om skreddersøm, mye fordi bilene må være mer fleksible for større utnyttelse. Men man må også ha i hodet at bilen en gang skal selges.
De som arbeider med restverdi til daglig, kjenner godt forskjellene i bruktpriser på lastebiler.
Derfor må man velge en bil med riktige spesifikasjoner.
Å bli en attraktiv lastebil på bruktmarkedet handler om alt fra ekstrautstyr til motor og innredning. Det er enorme variasjoner på restverdi. Og det er noe man må ta hensyn til ved anskaffelser, så man får opp det totale bildet på investeringen.
Leaseplan er daglig i kontakt med lastebilforhandlere og kunder om reparasjon av lastebiler. De danner seg et klart bilde av de verksteder som sørger for problemfritt bilhold - og de som ikke har den rette kompetansen.
LeasePlan gir disse rådene til administratorer av vare- og lastebiler:
- Sjekk alltid grundig verkstedet der bilen skal brukes
- Kjenner de biltypen – har de utdannet personale og nødvendig testutstyr iht fabrikkens krav?
- Er slitasjedeler og andre deler tilgjengelige, hva er leveringstid hvis det ikke finnes på lager lokalt?
- Rutiner for bestilling av time samt inn/utlevering av biler til verkstedet.
- Daglige kontaktpersoner, kontaktpersoner hvis problemer oppstår.
- Bileier må ha god kontroll på alt som er påkostet kjøretøyene, dette krever at verkstedene tar kontakt med kunden FØR reparasjoner osv. utføres.
- Lytt til erfaring andre har med verkstedet, be om referanser på flere andre eksiterende kunder og sjekk alle referansene.
- Kan det lokale verkstedet håndtere (og er de godkjent for) en service/reparasjons avtale på vegne av bilmerkets importør?