-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Sisu i sivil
Med sterke innslag fra Daimler dukker Sisu på nytt opp i sivil versjon. Les om nye Polar.
Sist vi møtte Sisu var det førerhus fra Renault, og hvis ikke motoren også kom derfra, kom den fra USA.
Men sakte og sikkert forsvant både det franske og det sivile. Den finske produsenten nøyde seg lenge med militære biler, men så begynte ryktene å gå om nærmere samarbeide med Daimler.
Riktignok har det lenge vært et slags samarbeid mellom de to. Den finske Daimler-importøren har samarbeidet med Sisu om delelager og ettermarkedsarbeid.
Samtidig har to av Sisus finske toppledere sikret seg en overveldende majoritet av aksjene i selskapet – og det er vel en av grunnene til at de snakker om ”et sterkt innenlandsk produkt” når de nå lanserer den nye lastebilserien sin.
Polar heter den, og det er selvfølgelig innenlandsk godt nok, men det tar ikke lang tid å finne ut at her er det solide Daimlerinnslag.
Hytta er på tross av Sisu logoen, en ganske vellykket restyling av Actros hytta.
Også drivlinjen er Daimler nesten hele veien:
- V6 motor, OM502LA, med 480 hk og 2300 Nm
- V8, OM502LA, med 550 hk og 2600 Nm.
- Eller den samme motoren men med 600 hk og 2800 Nm
- Girkassene er enten Mercedes PowerShift G240-16 Auto eller
- Mercedes Telligent G240-16 synkro manuell eller en
- Eaton Fuller RTLO 20918 som vel også er en synkronisert kasse.
Sisus hjemmeside bobler ikke akkurat over av begeistrede detaljer om den nye serien, og det lille som står der er litt hemmelig for de fleste – det står kun på finsk.
Men bildene viser i hvert fall biler med høy hytte som sikkert er en sleeper, en vanlig hytte for 8 timers dagen, og biler som er bygget både for anlegg og tømmer.
Det er snakk om at bilen skal lanserer i midten av neste år, da fyller fabrikken for øvrig 80 år.
I Norge er det fremdeles Elverum Maskin AS som representerer dette finske fenomenet.
Og hvis du lurer: De første Sisuene ble registrert i Norge i 1986. Da kom det fire stykker av dem.
Det har vært jevne drypp av dem siden den gang, noen år var det faktisk mer enn en pr. måned. Det kan jo tyde på at vi kommer til å få et glimt av en Polar eller to med tiden også.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no