Smeltevann fra biler som frakter fersk fisk på is, utgjør et trafikkproblem.

Foreslår overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak – NLF-sjefen reagerer sterkt

Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier. Nå har Statens vegvesen sendt et forslag på høring som kan gi overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak. – Urimelig og uakseptabelt, sier NLF-sjefen.

Publisert

– Avrenning fra fisketransporter er et stort problem, og for trafikksikkerheten er det viktig at vi jobber for å forhindre dette. Heldigvis er både bransjen og Statens vegvesens kontrollører enige om at det er viktig å gjøre tiltak, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Forslaget som Statens vegvesen har sendt på høring inneholder endringer i gebyrforskriften som åpner for å ilegge overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak dersom det kjøres med avrenning fra last. 

Skal styrke sikkerheten

Tiltaket skal først og fremst styrke trafikksikkerheten, ifølge statsråden. 

Effektive reaksjoner gjør at flere følger regelverket, noe som igjen kan forebygge og redusere farlige situasjoner på veiene. Samtidig skal tiltaket sikre rettferdig konkurranse mellom aktørene.

– Jeg er glad for at Statens vegvesen har utredet og foreslått tiltak som effektiviserer håndhevingen. Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier. Det skaper trafikkfarlige forhold, og kan i tillegg være skadelig for miljøet. I dag er det begrensede muligheter i regelverket for sanksjoner og det gjør overtredelsene vanskelige å håndheve, sier samferdselsministeren.

Høye gebyrsatser

I høringsnotatet fra Statens vegvesen er det også forslag til hva gebyrsatsene bør være. De foreslår ulike satser for foretak og sjåfører. 

For foretak foreslås 20.000 kroner i gebyr, med følgende begrunnelse:

«Etter vår oppfatning må gebyrstørrelsen samsvare med overtredelsen og være av en slik karakter at man oppfordres til å hindre avrenning. 

Vi tenker at satsen for gebyrstørrelse skal være ulik for fører og foretak da disse gjerne har ulik betalingsevne, noe som spiller inn på vurderingen av gebyrstørrelse. 

Som nevnt ovenfor ble det i 2022 ansett at det vil koste rundt 2700 kroner per transport å gå over til tette kasser. 

Dersom gebyret settes tilstrekkelig høyt, vil det være flere aktører som ønsker å gå over til tette kasser for å unngå avrenning langs veien. En gebyrsats på NOK 20 000 burde være et godt insentiv for å ta i bruk ny emballasje for transportforetaket, da kostnaden for alternativ emballasje vil bli en del lavere enn et eventuelt gebyr».

For sjåfører foreslås gebyr på 5.000 kroner,  som er høyeste gebyrsats i forskriften som gis til en fører i dag, med følgende begrunnelse:

«Det er en svært alvorlig overtredelse, som kan skape trafikkfare for andre trafikanter ute på veien. Det er også en overtredelse som enkelt kan forhindres, ved å bedre transporteringsmåte av fiskekassene. Vi ber imidlertid om innspill fra høringsinstansene på om dette er et passelig gebyrnivå».

De groveste tilfellene anmeldes

I dag er det vanligst å gi bruksforbud mot kjøring med ulovlig avrenning fra last. I de groveste tilfellene anmeldes forholdet. 

«Begge deler er ressurskrevende. Dersom det gis bruksforbud, må kjøretøyene stå på kontrollplassen til det ikke renner mer. Dette forhindrer i liten grad tilbakevennende avrenning», skriver Samferdselsdepartementet. 

I tilfellene som anmeldelses, krever det også omfattende oppfølging i rettssystemet.

«Overtredelsesgebyr kan gis direkte på stedet, og det gir raskere oppfølging, frigjør ressurser til mer kontrollarbeid og sender et tydelig signal om at regelbrudd får konsekvenser. Det er fortsatt aktuelt med anmeldelse ved gjentatte eller svært alvorlige overtredelser», heter det i meldingen fra departementet.

Forslaget omfatter alle typer trafikkfarlig avrenning – fra transport av fersk fisk til annen væske som kan skape glatt veibane.

Når reglene brytes, kan både foretaket og sjåføren være ansvarlige.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

«Derfor foreslås det at også transportforetaket kan få overtredelsesgebyr – ikke bare fører. Dette kan gi bedre etterlevelse av reglene og motivere transportforetakene til å følge opp overfor bestillere og stille krav til at transportene kan gjennomføres uten avrenning, for eksempel ved å bruke tette kasser», skriver departementet.

NLF: – Urimelig og uakseptabelt

– Dette er urimelig og uakseptabelt. Transportørene skal ikke betale for problemer de ikke kan styre, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF. 

– Transportørene er fanget i et krysspress mellom Mattilsynet, vegmyndighetene og politiet. Uansett hva de gjør, bryter de reglene. Dette er uholdbart, fortsetter Gravråk.

Han er tydelige på at ansvaret nå plasseres hos feil aktør. 

– Transportørene bestemmer verken emballasje, kjølekjede eller fiskeprosess. De kan derfor ikke straffes for feil som skjer før fisken når bilene. Forslaget er både feilslått og farlig, sier Gravråk. 

NLF krever nå rask innføring av tette kasser og en overgangsordning som hindrer at transportører bøtelegges for forhold de ikke kan rette. 

 – Dersom denne forskriften blir vedtatt, blir våre medlemmer nødt til å avvise fisken på rampa dersom sjåføren vurderer at det vil føre til avrenning. Derfor bør næringen snarest gå over til tette kasser. Kun slik kan vi sikre trafikksikkerhet, matsikkerhet og en rettferdig konkurranse, sier Gravråk.

Powered by Labrador CMS