-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
3000 ulovlige VW Touran varebil
3000 eiere av VW Touran varebil vil få brev fra forhandleren med beskjed om at deres bil ikke er lovlig. Varerommet er ikke forskriftsmessig innredet, og nå må alle bilene inn til ombygging. I varerommet er det ikke plass til Statskassa og dermed er det ingen varebil.
Finmåling av varerommet viser at det ikke er plass til "Statskassa" i Volkswagen Touran, melder BilNytt.no.
Harald A. Møller A/S innredet en VW Touran som varebil og fikk den typegodkjent. På kort tid ble den en salgssuksess, og Møller valgte selv å innrede varebilene ved sitt anlegg på Bekkelagskaia i Oslo. Ved siden av nytt gulv og gitter, måtte taket endres slik at varerommet fikk tilstrekkelig høyde.
Reglene for at en bil i Norge skal bli godkjent som varebil, er at det i lasterommet skal være plass til en tenkt kasse med strategiske mål. Her handler det om millimeter – og da Møller startet innredning av biler til kunder, endret de gulvet og satte opp skillevegg – men lot taket være uendret.
En Trafikkstasjon målte varerommet og fant ut at det var ikke plass til Statskassa. De rapporterte dette til Harald A. Møller som fant ut at de som skulle innrede bilene hadde slurvet. Av 4000 Touran varebiler solgt i Norge, har 1.000 riktig tak mens de resterende 3000 må bygges om.
- Dette skulle aldri ha skjedd, sier Paul Hegna i Harald A. Møller. Vår interne kvalitetskontroll har sviktet og etter konsultasjon med myndighetene er det bestemt at de rundt 3000 bilene vi har levert med feil innvendig tak, skal inn til ombygging. Det vil ikke koste kundene en krone. Straks vi får navnelistene fra Vegdirektøren, vil kundene bli orientert. Vi beklager det inntrufne og har etablert nye rutiner som skal hindre at slike ting skjer i fremtiden.
1 cm for lav bak
Det handler ikke om den store forbrytelsen på de Touran varebilene som er solgt. BilNorge.no sjekket en tilfeldig bil på Trafikkstasjonen i Oslo, og brukte den Statskassa Trafikkstasjonen har fått fra Lafinto i Østfold. Å sjekke om et varerom er stort nok er enkelt:
Norgeskassa er en enkel firkant av stålprofiler
Sett kassa inn i varerommet
Øke takhøyden i kassa til minimum takhøyde
Er det plass – kan bilen godkjennes som varebil
Da vi skulle måle en Touran varebil var det for liten høyde. Det dreide seg bare om rundt 1 cm for lite høyde helt bak. Bagateller vil mange si – men regler er regler og da hjelper det ikke om det mangler 1 meter etter 1 cm. Det må være plass til hele Statskassa.