TØFT: De to nye variantene av Ranger og Transit Custom er designet og utviklet i et tett samarbeid med Fords globale MS-RT-team – en divisjon av Fords rallypartner M-Sport.

Heftig og begeistret fra Ford

Alle lesere av YrkesBil vet at yrkesbiler slett ikke trenger være kjedelige. Ford er en av produsentene som tar autofile yrkesbilbrukere på alvor. Denne gang med to heftige varianter av Transit Custom og Ranger.

Ford Pro lanserte nemlig i dag de to nye motorsportsinspirerte nyttekjøretøyvariantene Transit Custom MS-RT og Ford Ranger MS-RT.

Og det er ikke første gang at Ford benytter MS-RT-betegnelsen på sine nyttekjøretøy.

– Med disse MS-RT-modellene kan vi tilby våre kunder et nyttekjøretøy som fungerer utmerket som en arbeidsbil, samtidig som de virkelig står ut i mengden på alle måter. Både Ranger MS-RT og Transit Custom MS-RT er kjøretøy som har det lille ekstra, og som leverer uforfalsket kjøreglede uten at det går utover produktiviteten, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, i en pressemelding.

Helelektrisk med 285 HK

Begge MS-RT-modellene bygger på seneste generasjon Transit Custom og Ford Ranger. 

Transit Custom MS-RT fås enten med firehjulsdrift, eller som helelektriske E-Transit Custom MS-RT. Med sine 285 HK (210 kW) blir dette den sterkeste Transit Custom som noensinne er masseprodusert. 

Ranger MS-RT kommer med en potent 3-liters V6 dieselmotor på 240 HK/600 Nm. Den er ifølge Ford utstyrt med et «unikt hjuloppheng og hjuloppsett som forbedrer kjøreegenskapene» og gjør den til «den ultimate onroad» pickupen - et begrep vi ikke hører så ofte.

Samtidig er begge nyttekjøretøyene tilkoblet og helintegrerte mot Ford Pros plattform med software og tilkoblede tjenester, FordPass Pro-appen og Ford Liive. 

Til sammen hjelper disse løsningene små og mellomstore virksomheter med å redusere eierkostnader og nedetid, samt å øke produktiviteten til nyttekjøretøyene, hevder Ford.

Det vil bli åpnet for bestilling av nye Transit Custom MS-RT AWD, E-Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT våren 2024. Kundeleveringer skal etter planen starte fra sensommeren 2024.

Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.
Bildegalleri: Mange kule detaljer.

Racinginspirert 

Tar vi en nærmere titt på nye Ford Transit Custom MS-RT, er eksteriøret åpenbart racing-inspirert. 

En helt ny støtfanger foran, angivelig med forbedret aerodynamikk, er på plass. Sideskjørt og spoiler bak er også designet for å minimere luftmotstanden. Heldekkende LED-lysstripe mellom frontlysene skal gi bedre nattsyn.

Under de bredere skjermene er det montert antrasitt 19 tommer aluminumsfelger. Sammen med Goodyear Eagle Sport 235/45 R19 dekkene, og et uavhengig bakhjulsoppheng, skal veigrepet og stabiliteten være enda bedre, uten at det går utover komforten.

I tillegg til den bahjulsdrevne helelektriske E-Transit Custom MS-RT med 285 HK, kommer også Transit Custom MS-RT som 170 HK diesel og 8-trinns automatgirkasse med firehjulsdrift.

Innvendig er nye ergonomiske forseter montert. De skal være trukket i vegansk skinn (er ikke det en selvmotsigelse?) og alcantara, og med MS-RT logoer og blå sømmer. Et sportsratt med blå sømmer er også standard. Varebilen kommer med førersete og to passasjerseter.

Friske biler trenger friske farger. Signaturfargene på disse varebilvariantene er livlige Yellow Green og MS-RT Blue. Blanksvarte speilhus og dørhåndtak er standard. Alle modellene får blålakkerte bremsekalipere. 

Standardutstyret omfatter blant annet automatisk klimakontroll med to soner, ryggekamera, parkeringshjelp foran og bak, cruisekontroll og intelligent hastighetsbegrenser.

«Onroad» pickup

Fronten på nye Ranger MS-RT er inspirert av ekstreme Ranger racing-pickuper som konkurrerer i Asia. Med sideskjørtene fremstår den som noe senket. 

Støtfangeren bak har fått integrert diffuser, og bakluken har fått MS-RT grafikk og en «ducktail»-spoiler. Det er også spoiler på førerhuset. Denne kombinasjonen av spoilere skal ifølge Ford forbedre den aerodynamiske balansen og stabiliteten i bilen i høy hastighet.

De diamantskjærte 21 tommers felgene med lavprofil 275/45 R21 dekk er de største hjulene som noensinne er tilbudt på en Ford Ranger. De utbygde hjulhusene gjør at pickupen er 82 mm bredere foran og bak enn standard Ranger.

– Hvis Ranger Raptor er den ultimate pickupen i krevende terreng, er Ranger MS-RT den ultimate pickupen for vanlig vei, sier Fords salgssjef for nyttekjøretøy, Espen Markussen.

BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford
BILDEGALLERI: Se flere detaljer fra interiør og eksteriør. Alle foto: Ford

Også her er det nye seter med mer sidestøtte, kledd i «vegansk skinn» og alcantara med MS-RT mønster og blå sømmer med logo foran og på dashbordet. Sportsrattet er også merket med MS-RT.

Her er ikke signaturfargene like sprelske. Conquer Gray, med Agate Black fargede speilhus og dørhåndtak er det som trekkes frem. Blant standardutstyret er en 12 tommers berøringsskjerm med SYNC 4A, 2-soners automatisk klimkontroll, parkeringshjelp foran og bak, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og intelligent hastighetsbegrenser.

MS-RT

Bokstavene står for M-Sport Road Technology og vokste ut av et partnerskap mellom grunnleggeren Edward Davies og M-Sport i 2015. 

M-Sport har hatt et langt historisk partnerskap med Ford for å utvikle og bygge deres rallybiler. De gjør også biler klare for Global Rallycross og GT3-racing.

MS-RT temaet tar DNA-et fra M-Sports motorsportsprogrammer og bruker dette til å produsere modifiserte biler for vanlig gatebruk med en sportslig karakter.

Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT bli satt sammen og gjort ferdig ved et nytt og dedikert anlegg på Fords Dagenham-fabrikk i Storbritannia.

Powered by Labrador CMS