Kamuflasjeklærne gjør det krevende å danne seg et inntrykk av Amaroks nye utseende, men den blir nok gjenkjennelig.
Kamuflasjeklærne gjør det krevende å danne seg et inntrykk av Amaroks nye utseende, men den blir nok gjenkjennelig.
Kamuflasjeklærne gjør det krevende å danne seg et inntrykk av Amaroks nye utseende, men den blir nok gjenkjennelig.
Kamuflasjeklærne gjør det krevende å danne seg et inntrykk av Amaroks nye utseende, men den blir nok gjenkjennelig.

Nye Volkswagen Amarok: Blir både lengre og bredere enn forgjengeren

- Med ny Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høye spesifikasjoner, en rekke nye assistentsystemer, og den er lengre og bredere enn forgjengeren, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak.

Det kommer stadig nye drypp fra Volkswagen om nye Amarok, både visuelt og i form av teknisk informasjon.

Pickupen introduseres i det norske markedet mot slutten av 2022, så det vil trolig bli tettere mellom dryppene fremover.

Mens forrige Amarok var et "rent" Volkswagen-produkt er den kommende generasjonen utviklet i samarbeid med Ford, og den skal produseres ved samme fabrikk som nye Ranger i Sør-Afrika.

Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania. Nesten 9.000 biler er solgt i Norge.

Designet til allrounderen er typisk for Amarok, men peker likevel i retning av premium. Det kraftfulle eksteriøret følges opp av et interiør med høy kvalitetsfølelse.

Selv om bilen nå vises frem med kamuflasje, får vi tall på de endrede dimensjonene. Med 5 350 mm lengde er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som skal gi mer plass i dobbeltkabinen.

Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn, og pickupen vil trekke 3,5 tonn.

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med fire dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift. Et stort utvalg av kjøreprogrammer og assistentsystemer i flere nivåer, vil hjelpe føreren, også i ekstraordinære og krevende situasjoner. Mer enn 30 assistententsystemer, derav 20 helt nye i Amarok, gir også økt sikkerhet.

Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, som betyr at den er et godt og trygt valg i terreng, så vel som på krevende grusveier. Disse kvalitetene økes ytterligere ved at vadehøyden er økt i forhold til forgjengeren.

- Foreløpig er bilen kamuflert, men når forkledningen faller litt senere i år, vil Amarok stå frem som kraftfull, robust og karismatisk, sier Wirak.

Også fronten fremstår som ny og moderne. Det markerte og rette panseret med uomtvistelig Volkswagen-DNA er spesielt slående. De øvre horisontale rillene i radiatorgrillen, med smale LED-lykter integrert, gir et karismatisk inntrykk. LED-lykter vil bli standard på alle modellene, mens «IQ.Light LED Matrix»-frontlykter blir tilgjengelig som tilvalg.

Silhuetten blir spesielt markant, med halvrunde hjulbuer slik som forgjengeren. Den horisontale toppen av hjulhusene skiller den fra de fleste andre pickuper, og er et typisk Amarok-kjennetegn.

Med intuitiv betjening, «Digital Cockpit» og infotainmentdisplay som et nettbrett, vil interiøret i den nye Amarok være både funksjonelt og høyverdig. Disse detaljene understreker også premiumkarakteren til pickupen. Her bidrar også et eksklusivt lydanlegg (tilvalg), og elegante overflater i dashbordet og dørsidene i imitert lær med kontrastsømmer.

Amarok kommer også med nye og brede seter både for fører og frontpassasjer, og kan bestilles med elektrisk 10-veisregulering. Hvis man velger personbilvarianten vil baksetet i dobbeltkabinen ha plass til tre voksne.

Den nye Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge, Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura.

PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Avenura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.

Powered by Labrador CMS