-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vareklassiker i god form
VAREBIL, TEST: Førsteinntrykket av Ford Transit 4x4 er svært bra. Så hvorfor selger ikke Ford flere i Norge?
TEST Ford Transit 350M Trend AWD 2,4 TDCi 140 hk 6tr man, (3,5 tonn, 9 kubikk)
Ford Transit er en av verdens store varebilklassikere, med snart 50 år på baken. Dagens versjon ble presentert som facelift i 2006, og ble dessuten kåret til årets varebil i Europa i 2007.
I Norge er Transit så langt i år den 10. mest solgte varebil, og med 4. plass i klassen mellomstore kassevogner.
Men da er vi allerede inne på litt av Transit-problemet. For er den mellomstor? Eller er den stor? Eller kjempestor? Ja, er svaret på alle spørsmålene. Transit leveres i så mange varianter og drivlinjer at den konkurrerer både med Transport og Crafter - eller Vito og Sprinter – for å nevne noen av konkurrentene.
I prislisten på Transit varebil er det alene 60 alternativer å velge mellom. Og da kommer chassis- og bussvarianter i tillegg. For ikke å snakke om at den mindre søsteren Connect også betegnes som Transit.
Mellommellomstor
Testbilen er med sine mellomlange lengde (5,3 meter) og mellomhøye høyde (2,4 meter) større enn biler flest i Transporter/Hiace-klassen, og likevel mindre enn de digre 13-kubikkerne vi testet i forrige måned.
Med 8,9 kubikkmeter varerom, sterke 140-hester og 4x4, er bilen i utgangspunktet en robust, fleksibel og aggressiv bil. Sammen med lav utveksling på første og andre gir, sekstrinns kasse og maks tillatt vogntogvekt på hele 6,3 tonn, bør dette være et realt arbeidsredskap til tunge tak og tøffe forhold.
Men fordelene kommer ikke uten ulemper. De åpenbare er at det høye taket skaper parkeringshus- og vaskehallproblemer. Samtidig gir kraftig motor og 4x4 øket CO2-avgifter, øket vekt, øket pris og senket nyttelast.
Transit i prisbildet
Startprisen for testbilen, dvs. 350M AWD i Base utstyrsversjon er 422.000 kroner INKL. MVA. Testbilen er i tillegg utstyrsversjon Trend, og har på toppen av dette ekstrautstyr for 35.000 kroner.
Alt utstyret er fornuftig, som en god blanding av komfort- og funksjonsutstyr, men intet er uunnværlig. (Vi savner imidlertid setevarme i bilen! Vi savner også ryggevarsler, men dette kan man ikke få sammen med tilhengerfeste). I praksis har testbilen dermed kun tre ”direkte” konkurrenter:
1. VW Transporter 140 hk 4M lang/høy-utgave, 388.000 kroner. Merk betydelig lavere utslipp, Euro 5-motor og ESP som standard. OBS! Dette er imidlertid en 3,2-tonner med betydelig lavere nyttelast og hengervekt.
2. Peugeot Boxer L2H2 120 hk 4x4 fra 455.000 kroner. På papiret (vi har ikke testet denne bilen), er dette den absolutt mest sammenliknbare konkurrenten.
3. Mercedes Sprinter 313/316 3,5 tonn, standard/normaltak, med 4x4. koster et godt hakk mer, drøyt 530.000 kroner - men da med automatgir.
Alternativer som likevel ikke er alternativer:
- VW Crafter med 4Motion, finnes ikke.
- Toyota Hiace, har ikke så stort varerom
- Renault Master/Traffic, finnes ikke med 4x4
- Peugeot Expert, har ikke så stort varerom
- Opel Movano/Vivaro, finnes ikke med 4x4
- Mercedes Vito, har ikke så stort varerom
- Iveco Daily, finnes ikke med 4x4
- Hyundai H1, har ikke så stort varerom
- Fiat Scudo, har ikke så stort varerom
- Fiat Ducato, finnes ikke med 4x4
- Citroen Jumpy, har ikke så stort varerom
- Citroen Jumper, finnes ikke med 4x4
Førerhverdagen
Utvendig er Transiten karakteristisk. Stram, streng og egenartet. Inntrykket av seriøs bil fortsetter når du setter deg inn i bilen, med høy funksjonalitet, og dessuten et betydelig touch av påkostet personbilkomfort i dashbord og instrumentering.
Mange vil synes rattet er lite, og det tar tid å finne sittestillingen. Men du sitter høyt, plassen er ganske god, og bilen har både god utsikt og gode speil. Motoren støyer en god del i lav hastighet, men ute på landeveien er støybildet veldig hyggelig. Bilen er registrert for tre, men i testbilen er passasjersetet enkel stol (5000 kroner ekstra). Kombinasjonen flatt gulv og to seter gjør det lett å flytte seg over på høyre side om nødvendig
Antall koppholder og praktiske smårom i denne bilen er førsteklasses. Det eneste jeg savner er den praktiske hyllen i taket som er blitt vanlig på mange biler i dag. Skilleveggen i testbilen er relativt nøktern, men både plass og støy er til å leve med. Generell vintertilpassing er god, med stigtrinn i front til å skrape ruter, og ikke minst Fords særegne varmetråder i frontrute.
Les også:
Motor og 4x4
Vognkortet viser at bilen fortsatt har Euro 4-motor (ingen grunn til å innføre Euro 5 før det er nødvendig, tydeligvis), men den fungerer til gjengjeld prikkfritt. 2,4-literen går mykt som smør og har en herlig momentkurve – når du først kommer inn i området.
For overgangen fra null til maks moment er brå. Clutchen er også litt hard og brå i de to første girene, men det er samtidig et signal om lav giring og mye kraft, noe som kommer godt ved bruk av tung henger under krevende forhold.
Merk at Transit like gjerne leveres med forhjulsdrift som bakhjulsdrift og firehjulsdrift. 4x4-utgavene er bygget over en bakhjulsdrift, men som automatisk overfører kraft til forhjulene når det begynner å spinne bak.
Systemet er dessuten videreutviklet med en knapp for tvungen 4x4, først og fremst til framkommelighet. Testing med tung henger på sørpeføre tilsier at dette funker – selv om vi gjerne skulle prøvd under flere forhold for å slå det kategorisk fast.
Den helt klare ulempen er at Transit med 4x4 samtidig utelukker antiskrens, antispinn og bakkestartsassistent. 4x4 er også klar bidragsyter til å presse forbruket ganske høyt opp. Selv om vi har kjørt bilen tom på relativt mye lavere forbruk enn oppgitte 1,12 liter på mil.
Til gjengjeld kjører bilen svært godt både med og uten last. Ford kan kjøreegenskaper - selv opp i denne størrelsen. Vi setter dog et lite spørsmålstegn ved bakkeklaring til bunnstag på bakhjulsoppheng.
Nesten 4-pallersbil
Med 286 cm lastelengde og 140 centimeter mellom hjulbuene er det mulig å få inn fire paller – med skohorn. Testbilen har skyvedør på venstre side (4100 kroner ekstra), som bidrar til at det blir litt enklere.
Gulvet og surrefester i bilen er gode. Det er for så vidt varerommet også, men veggene er spartansk dekket. Godt lys i varerommet, og fjernbetjent lås gjør det mulig å velge hvilke avdelinger i bilens om skal låses.
Vognkortet viser en nyttelast på 1190 kilo, som er meget anstendig for denne bilstørrelsen med 4x4, og en hengervekt på like hyggelige 2800 kilo.
Kostnadsbildet sånn passe
Innkjøpspris er i øvre skikt, og skyldes 4x4. Fordelen for Ford er at svært få konkurrenter matcher akkurat denne testbilens spesifikasjoner – og dermed kan det være verdt det. Verditapet er imidlertid en post man bør være obs på.
Men merk at også drivstoffutgifter vil være forholdsvis høye (og CO2-utslipp på nær 300 gram er langt inn i rødfeltet), samtidig som servicekostnader nok også holder til i øvre sjikt (takk til AWD). Årets store slager i den norske bilbransjen – fem års garantitid – har nå også Ford gått inn på.
Driftssikkerheten er god. Tyske DEKRA Mängelreport 2011 plasserer Transit generelt på gjennomsnittlig eller bedre. Flest feil oppstår med elektronikk og det elektriske anlegget. Noen svakheter i understell og styring står også på listen.
Hovedkarakter Transit 350M AWD. Sum poeng: 206 av 300 mulige. Terning 5.
Denne Transit-utgaven scorer en forholdsvis svak femmer. Største fordel er at den nesten ikke har konkurranse i denne størrelsen med 4x4. Men Transit hadde fortjent en mye sterkere femmerterning. Største problem er at med 4x4, mister du samtidig egenskaper man bør forvente som standard, både innen sikkerhet, komfort og miljø.
Underkarakter førermiljø Transit 350M AWD. Sum poeng: 71 av 100. Terning 5
Transit har en utmerket førerplass. Svært funksjonell, lett luksuriøs, og med faste og direkte tilbakemeldinger enhver hardtarbeidende sjåfør vil sette pris på. Også motor og girkasse oppleves som gode og veltilpassede. Problemet er som nevnt over; Når du velger 4x4, frasier du deg en god del sikkerhet og komfort.
Underkarakter varerom Transit 350M AWD. Sum poeng: 68 av 100. Terning 5
Bilen har godt utnyttbart varerom, men hemmes noe av høy lasteehøyde (grunnet 4x4) og kun 90 grader bakdørsåpning. 140 cm mellom hjulbuer og 150 cm innlastingshøyde er bra. Fire paller går med et nødskrik, gode surrefester og gulv, noe spartanske vegger i testbilen.
Underkarakter økonomi Transit 350M AWD. Sum poeng: 67 av 100. Karakter 5
Største fordel er at den ikke har sterke konkurrenter med akkurat denne størrelsen og 4x4. Men både nypris og driftsutgifter er likevel høye, samtidig som verdifallet er relativt stivt de første årene.
FAKTA Ford Transit 350M AWD 2,4 TDCi 140 hk 6T man (3,5 tonn, 9,0 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 2402 ccm, 103 kW (140 hk) v/3500 o/min. 375 Nm v/1500-2300 o/min.
Mål: 523 (eller 533 i vognkort) x 195 (197 i vognkort) x 239 cm (L/B/H), akselavstand 330 cm, varevolum 8,55 m3
Vekter: Egenvekt m/f 2310 kg, tilhengervekt 2800 kilo, nyttelast 1190 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart na. km/t.
Oppgitt forbruk: 1,12 l/mil (blandet), 296 gram CO2/km
Pris fra: 445.400 kroner før ekstrautstyr (ca. 356.000 eks. mva)
Pris testbil: ca 475.000 kroner (ca. 380.000 eks. mva)
Modell til Norge: Fra 2010
Konkurrenter: VW Transporter 140 hk 4M lang høy 3,2 tonn (fra ca 390.000,-), Peugeot Boxer L2H2 120 hk 4x4 (fra 455.000,-), og Mercedes Sprinter 313/316 4x4 (dyrere). Priser ink. mva.
Analyse mot 4x4 mellomstor
Testbilen over er noe atypisk i størrelse. Et interessant spørsmål er derfor hvordan den mindre utgaven 300S AWD matcher volumselgerne VW Transporter 4Motion og Toyota Hiace.
Startpris for en Ford Transit av enkleste type, uten 4x4 (modell 260S med 85 hk), er 260.000 kroner inkl mva. Det plasserer innstegsmodellen mellom tilsvarende fra Toyota Hiace, som koster fra 250.000 kroner, og VW Transporter, som koster fra 280.000 kroner.
Men skal du ha firehjulstrekk på bilen, som jo nesten halvparten av alle varebilkunder skal ha i Norge, da er du straks oppe på 300S med 140 hk til 360.000 kroner som billigste alternativ.
Til sammenlikning er innstegsprisen for en Hiace 4WD under 310.000 kroner. En Fiat Scudo 4x4 koster fra 335.000 kroner. Og Transiten blir også dyrere enn billigste Transporter 4Motion, som koster 350.000 kroner.
Og da kan vi trekke en relativt klar konklusjon: Som produkt er Transit i utgangspunktet høyst konkurransedyktig. Utfordringen for Ford er 4x4-systemet, som utløser et prispåslag som hever innkjøpsprisen til et vrient nivå.
Når vi så legger til at Ford 4x4 utlukker moderne sikkerhetsutstyr som antiskrens (ESP), antispinn og bakkestarthjelp, da sitter vi tilbake med en forholdsvis smal kjøpergruppe: Kjøpere som vet nøyaktig hva de skal ha, og er villig til å akseptere begrensningene.
Eller smal og smal: Det er da sannelig også denne kjøpergruppen som har gjort Toyota Hiace til en av de store bilsuksessene i Norge.