Myk manns storbil

Nye Opel Movano scorer treningkast fem i test.

Publisert

TEST: Opel Movano 2,3 CDTi 125 hk 6T man L3H2 (3,5 tonn, 13,0 kubikk)

Den store kassebilen Opel Movano har vært på farta siden 1998. Bilen fikk en facelift i 2003, men framstår nå som helt ny bil (fra sommeren 2010).

Bilen er forøvrig egentlig en trilling, med søstre som heter Renault Master og kommende Nissan NV400.

Testbilenes er med sine 13 kubikk varerom en av de ordentlig store kassebilene.

Samtidig gjøre en forsiktig motor på 125 hk (Euro5) og forhjulstrekk at dette også er en høyst økonomisk storbil. Startpris på bilen er drøyt 250.000 kroner (eks. mva).

Førsteinntrykket av Movano på avstand er av organisk, moderne linjeføring. Fra førerplass forsterkes denne følelsen, med åpenbar vekt på ergonomi og fleksible løsninger.

Diger 4-pallersbil

Med lengde på drøyt 6 meter og høyde rundt 2,5 meter, er dette en bil som krever mer omtanke enn ”vanlige” varebiler ved alt fra parkering til vask i maskin.

Vanlige parkeringshus eller vaskemaskiner kan du glemme. Akkurat det reduserer bilenes fleksibilitet. Til gjengjeld er ikke dette en bil som frister til bruk som billig privatbil.

Varevolumet på 13 kubikk er svært lett utnyttelig, med todelte bakdører som lar seg åpne 180 grader, og med stor skyvedør på høyre side.

LES ALT OM VAREBIL PÅ YRKESBIL.NO/VAREBIL

Man kan helt uproblematisk plassere fire europaller i bilene, tilgang med gaffeltruck er enkel, og surrefestene er gode.

Opelen har tillatt nyttelast på 1455 kilo og kan trekke opp til 2,5 tonn tilhenger.

Med ”kontorpakke”

Interiørt er Opelen er utstyrt med en såkalt kontorpakke til 8600 kroner, og som inneholder alt fra ekstra lyddempet skillevegg til en rekke praktiske detaljer – som pc-bord.

I tillegg kommer parkeringssensor bak, hengerfeste og manuelt klimaanlegg. Totalt har bilen utstyr for 40.000 kroner ekstra, og bortsett fra askebeger til 300 kroner, er alt det vi kaller verdifulle tilvalg.

Du finner setevarmer i førersetet - men med av/på-knappen plassert så idiotisk at du er garantert å ikke finne den første gang du trenger den.

Kjører bra

Movano ble testet på realt vinterføre, og det den virkelig savner er både antispinn og ESP (antiskrens). Den kan imidlertid leveres med systemet.

Bilen er ellers svært trivelige å kjøre både med og uten last (1200 kilo i testen). Bilen er forutsigbar og komfortabel, og joystick-girspaken i dashbordet skifter mellom seks gir hendig og lett.

Les også varebiltest av:

VW Caddy Maxi 140 hk DSG 4Motion - perfekt?

2,3-litersmotoren er både myk og sterk fra bånn. Motorvolumet er downmsizet fra tidligere, men dreiemomentet slår likevel inn på langt lavere turtall.

Utvekslingen er tilpasset langkjøring og dessuten høyere fartsgrenser enn Norge har. Ergo er det først i hastigheter godt over 80 km/t at Opelen får utnyttet sjettegiret.

Støykomforten er til å leve med også på langtur..

Kostnadsbildet

Denne utgaven av Movano er høyst konkurransdyktig på nypris. Fiat Ducato, Movano-tvillingen Master, samt Citroen Jumper er eneste reelle utfordrere. Øvrige biler i klassen ligger 20-40.000 kroner over i pris.

Dieselforbruket er oppgitt til pene 0,86 liter på mila. I praksis viser dette seg å stemme ganske godt, selv på råkalde vinteren. Med fullastet bil og lett blanda langkjøring fyller vi Movanoen for 0,93 liter per mil.

En hovedmålsetting med utvikling av nye Movano har vært å kutte vedlikeholdskostnader. Bilen kan kjøres 40.000 km mellom service.

Årets store slager i den norske bilbransjen – fem års garantitid – gjelder også Opel.

SE KOMPLETT GARANTIOVERSIKT VAREBILER

Bruktmarkedet: Sjekker du bruktmarkedet på yrkesbil.no, finner du et titalls Movanoer fra 2007 og fremover, til hyggelige priser. Men testbilene er såpass nøkternt priset og utstyrt at den normalt skal få en høyst fornuftig prisfallskurve.

Konklusjon/hovedkarakter Movano. Sum poeng: 219 av 300 mulige. Terning 5.

En klare femmer. Movano imponerer med jevn poengsanking på nær alle punkter. Som en sterk arbeidskamerat til volumfrakt med lave driftskostnader er Movano verdt å kikke på (dog ikke uten at du velger ESP/antispinn på bilen). Bilen bør kunne gi Sprinter langt tøffere utfordringer i denne klassen.

Underkarakter førermiljø Movano. Sum poeng: 73 av 100. Terning 5

En moderne og god arbeidsplass. Spesielt på interiørløsninger og totalergonomi. Motorer og girkasse oppleves som veltilpasset, og vårt eneste ankepunkter nevnte ES/antispinn – som skal kunne leveres.

Underkarakter varerom Movano. Sum poeng: 76 av 100. Terning 5

Stor og god, med en stor sidedør, stor bakåpning og lav lastehøyde. 140 cm mellom hjulbuer og 180 cm innlastingshøyde i bakdør. Veldig greit med fire paller og gode surrefester. Høy nyttelast for klassen.

Underkarakter biløkonomi Movano. Sum poeng: 70 av 100. Karakter 5

Fornuftig bil i alle ledd, en reale bruksbiler til volumtransport med pressede marginer. Lavt forbruk, lave servicekostnader og antatt fornuftig verdifallskurve.

FAKTA Opel Movano 2,3 CDTi 125 hk 6T man L3H2 (3,5 tonn, 13,0 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2299 ccm, 92 kW (125 hk) v/3500 o/min. 310 Nm v/1250-2500 o/min.

Mål: 620 x 207 x 249 cm (L/B/H), akselavstand 433 cm, varevolum 13,0 m3

Vekter: Egenvekt m/f 2045 kg, tilhengervekt 2500 kilo, nyttelast 1455 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart na. km/t.

Oppgitt forbruk: 0,86 l/mil (blandet), 226 gram CO2/km

Pris fra: 323.900 kroner før ekstrautstyr (ca. 259.000 eks. mva)

Pris testbil: 363.400 kroner (ca. 291.000 eks. mva)

Modell til Norge: Fra høsten 2010

Nærmeste konkurrenter: Fiat Ducato L3H2 (fra 319.900,-), Renault Master L3H2 (fra 319.900,-), Peugeot Boxer L3H2 (fra 348.500,-), Citroen Jumper L3H2 Proff (293.300,-), VW Crafter (fra 344.500,-) og Mercedes Sprinter (vesentlig dyrere). Priser ink. mva.

Powered by Labrador CMS