Transit, verdensmester

Bestselger i USA, i Kina og i Europa gjør Transit til verdens mest solgte varebil-modell. Men en Transit er ikke den samme Transiten overalt.

Publisert

Toyota oppdaget tidlig at det var smart å beholde samme modellbetegnelse over et langt livsløp. Deres Corolla debutert i 1966 og eksisterer nå i 11. generasjonen.

Med mer enn 40 millioner eksemplarer slår den både Boble og Golf når det gjelder totalvolum.

Golf bruker jo samme oppskrift, men den har nesten ti års handicap på Corolla og ligger derfor nesten ti millioner biler etter.

Ikke alltid samme bil
Ford bruker Transit-oppskriften på en litt annen måte, men den er like smart. De setter Transit-navnet på alle varebiler i hele verden, uten at det nødvendigvis betyr at det er samme bilen.

Og når salget øker 31 prosent i USA så langt, og dermed gjør den til den mest-selgende varebilen der, samtidig som den ligger an til å bli det største modellnavnet for varebiler og minibusser i Kina og samtidig som IHS Markit bekrefter at den er nummer en i Europa er det klart vi snakker om en global leder.

Transit har en historie tilbake til 1965. I USA er navnet imidlertid helt ferskt – der er det E-Serien som har representert den blå ovalen siden 1961. Den overtok førsteplassen for 36 år siden, men ikke før i 2014 ble den erstattet av det nye modellnavnet.

Selges en hvert 3. minutt
Og i Kina startet det med en felles produksjon sammen med Jiangling Motors. Den første Transiten kom derfra i 1997. En helt ny Transit Kombi er forresten bare noen uker gammel.

Mer enn 8 millioner biler med Transitnavnet har vært bygget siden den første dukket opp. Og Fords aksjonærer kan trøste seg med at det selges en ny Transit i snitt hvert 3. minutt.

Powered by Labrador CMS