-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gammelt blant Paris-nytt
Franskmennene er glade i sine gamle og tunge. Og respekten for dem deles åpenbart også av de som steller med mer populistiske transportmidler.

Det er ganske hyggelig å rusle rundt på en personbilutstilling i Paris og måtte bråstoppe. For midt i feisen får du en himmelblå Berliet Bulldog.
De gamle og tunge hadde fått en del kvadratmeter på bilutstillingen i Paris i år også. Og den plassen var godt utnyttet,
Blant annet til en brannbil fra Renault, en stor trekkvogn fra Saurer, en elegant og ganske firkantet varebil fra Unic sammen med en typisk bondebil, en som kan brukes til alt fra å frakte høyballer og slakt, til å kjøre til kirken med på søndager – fra Citroën.
Det hele i regi av, og med gjenstander fra, to av de som virkelig står i spissen for denne virksomheten i Frankrike.
Camion Club de France er Paris-basert og meget effektiv når det gjelder å bevare denne delen av fransk industri- og samferdselshistorie.
Du treffer dem på http://camionclubdefrance.a.free.fr/qui.php?lang=en . Dette er den eneglskspråklige utgaven, men husk på slike sider at det alltid lønner seg å gå til originalspråket, eller kan man gå glipp av mye av det innholdet som ikke er oversatt.
De hadde hentet bilene fra et museum en tjue mils vei syd for Paris, i Montrichard, nede i Loir-området. Musée du Poids Lords heter det, http://www.museedupoidslourd.fr/index.htm .
Museet stammer egentlig fra 1982, men kom til sitt nåværende oppholdssted i 2003. Verd en omvei, som det heter i Michelin-guidene.
Men hva som virkelig fortjener en omvei er den virkelig store kraften i europeisk lastebilbevaring: Fondation Berliet. Selve Berliet lastebilen (grunnlagt i 1894) ble faset ut etter at Michelin, som da eide både Berliet og Citroën, solgte lastebilen til Renault i på sytti-tallet.
Men Berliet-stiftelsen fadet ikke ut. Derfra kommer det stadig oppsiktsvekkende, nyrestaurerte biler, fantastiske bøker, nye innslag i deres imponerende dokumentasjons-senter, og stadig nye folk som er opptatt og fascinert av tungbiler før og nå. Lyon har andre attraksjoner også, så denne byen bør være med på ruta neste gang. Sjekk http://www.fondationberliet.org/.
God helg!
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no