De elektriske nyttekjøretøyene fra GMs BrightDrop har blitt ettertraktede.

GMs BrightDrop leverer

Bare noen uker etter at FedEx hadde tatt imot sine første elbiler fra GMs BrightDrop, kunne produsenten offentliggjøre at nå hadde de også tegnet stor kontrakt med Walmart.

Det er et år siden GM presenterte en ny spin off de kalte BrightDrop. Hele forretningsideen var å levere last-mile logistikk, fortrinnsvis i form av batterielektriske biler.

Mindre enn et år tok det før de kunne levere de første. Den satte GM-rekord i å gå fra tegnebrett til ferdig produsert.

FedEx tok med seg fem i første omgang som de skal bruke når de leverer på døren i California.

Bilen heter EV 600, 600 på grunn av lastevolumet i kubikkfot. Det tilsvarer 17 av våre kubbikk.

Bilen er bygget rundt GMs flatpakkede 20 modulers Ultium batteripakke som i denne bilen gir 400 km rekkevidde.

FedEx har også tidligere brukt elektriske biler, fra både Workhorse og Smith Electric, men det var først nå Mitch Jackson, FedEx sin Chief Sustainability Officer, snakket om ‘et historisk øyeblikk som er skapt av en samarbeids-vilje og -glede mellom to ledende amerikanske selskaper’.

GM kan åpenbart snart regne med nye festtaler, for rett innpå det nye året dukket Walmart opp. Den var ikke liten den bestillingen. De reserverte 5.000 biler, en blanding av EV 600 og den kommende, mindre, EV 410. Avtalen gjelder frem til 2040.

Og da kom FedEx på banen igjen og reserverte nye 2.000, på toppen av de 500 de allerede har i bestilling. Og de snakker de om ‘de neste årene’.

Samtidig sa de at de regnet med å trenge 200.000 nye mellomstore batterielektriske varebiler til flåten sin innen 2040. GMs to modeller dekker 2/3 av deres behov.

BrightDrop er allerede i samtaler om spesifikasjoner på en enda større bil.

I Q4 skal GM åpne en dedikeret BrightDrop fabrikk i Ingersoll, Ontario.

Powered by Labrador CMS