-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny Renault Magnum
Det er en stund siden vi viste spionbilder av den nye Renault Magnum med Volvo drivlinje. Nå har vi vært på lanseringen i Geneve og kan slå fast at mye av det vi spådde slo til. En liten prøvekjøring viste at Magnum nå er enda bedre å kjøre enn tidligere.
At nye Renault Magnum inneholder Volvo-komponenter er neppe noen overraskelse. Da svenskene tok kontroll over RVI og gjorde det om til Renault Trucks, lå det selvsagt i kortene at man var ute etter synergieffekter.
Nye Magnum er det første produktet fra Volvo-gruppen som til fulle viser hvordan framtiden vil bli. Det blir mer og mer felles komponenter som motorer, gearkasser og aksler.
DXi 12
Mens forrige generasjon Magnum hadde motor fra amerikanske Mack, har nykommeren en Volvo-basert motor. Hos Volvo heter motoren D12, i Magnum heter den DXi. I bunn og grunn samme motor, men i Renault-versjon har den andre effekter og dreiemoment, og et annet motorstyringsprogram.
Det er med andre ord snakk om en gjennomprøvd sekssylindret rekkemotor med overliggende kamaksel, fire ventiler pr sylinder og elektronisk styrte enhetsinjektorer.
Dxi 12-motoren kan leveres i to versjoner, en med 440 hk ved 1800 o/min og et dreiemoment på 2040 Nm fra 1050 til 1450 o/min, og en på 480 hk ved 1800 o/min, der dreiemomentet er 2240 Nm fra 1050 til 1450 o/min.
Les hele saken i YrkesBil nummer 3