-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Ny Volvo FM og FH: Nyheter på rekke og rad
Volvo Trucks oppgraderer sine FM- og FH-modeller kraftig. Blant nyhetene er ny 13liters motor, ny generasjon I-Shift, nye drivaksler og forbedrede førerhus. Når det gjelder Euro 4 og –5 går Volvo for SCR og AdBlue.


Volvo FM og FH
Volvo FM og FH
Da Volvo Trucks inviterte til samling i Göteborg regnet vi med at Euro 4 og –5 ville stå i fokus, men at den svenske produsenten også skulle lansere helt nye drivlinjer og forbedrede førerhus var vi ikke forberedt på.
Etter mange år og flere generasjoner av D12-motoren, blir den nå erstattet av en ny motor med betegnelsen D13A. I bunn og grunn en motor basert på 12-literen, men med en lengre slaglengde, noe som i følge Volvo har resultert i bedre akselerasjon, bedre kjørbarhet og lavere drivstofforbruk.
D13-motoren er tilgjengelig i med fire effekter 400, 440, 480 og 520 hk, sistnevnte er bare tilgjengelig i Volvo FH. Hvis man ser på effekt- og dreiemomentkurven oppdager man noe interessant. På motorene med 400, 440 og 480 hk går det maksimale dreiemomentet i en vannrett linje til det treffer effekten ved 1400 o/min. Dette gir en meget god kjørbarhet!
Med den nye versjonen av gearsystemet I-Shift forsvinner Geartronic for godt. I-Shift versjon 2 er nemlig godkjent for 2500 Nm (den sterkeste 13literen) og en totalvekt på 60 tonn. I spesielle tilfeller er I-Shift også tilgjengelig opp til hele 130 tonn totalvekt!
Les mer om alle nyhetene i neste utgave av YrkesBil!