-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Volvo FM og FH: Nyheter på rekke og rad
Volvo Trucks oppgraderer sine FM- og FH-modeller kraftig. Blant nyhetene er ny 13liters motor, ny generasjon I-Shift, nye drivaksler og forbedrede førerhus. Når det gjelder Euro 4 og –5 går Volvo for SCR og AdBlue.
Da Volvo Trucks inviterte til samling i Göteborg regnet vi med at Euro 4 og –5 ville stå i fokus, men at den svenske produsenten også skulle lansere helt nye drivlinjer og forbedrede førerhus var vi ikke forberedt på.
Etter mange år og flere generasjoner av D12-motoren, blir den nå erstattet av en ny motor med betegnelsen D13A. I bunn og grunn en motor basert på 12-literen, men med en lengre slaglengde, noe som i følge Volvo har resultert i bedre akselerasjon, bedre kjørbarhet og lavere drivstofforbruk.
D13-motoren er tilgjengelig i med fire effekter 400, 440, 480 og 520 hk, sistnevnte er bare tilgjengelig i Volvo FH. Hvis man ser på effekt- og dreiemomentkurven oppdager man noe interessant. På motorene med 400, 440 og 480 hk går det maksimale dreiemomentet i en vannrett linje til det treffer effekten ved 1400 o/min. Dette gir en meget god kjørbarhet!
Med den nye versjonen av gearsystemet I-Shift forsvinner Geartronic for godt. I-Shift versjon 2 er nemlig godkjent for 2500 Nm (den sterkeste 13literen) og en totalvekt på 60 tonn. I spesielle tilfeller er I-Shift også tilgjengelig opp til hele 130 tonn totalvekt!
Les mer om alle nyhetene i neste utgave av YrkesBil!