-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Du store kineser
52 nasjonaliteter er representert på årets IAA. Av de utenlandske utstillerne kommer flest fra Kina.
Visste du at Kina er verdens største lastebilmarked? Ikke så rart, kanskje, befolkningstallet tatt i betraktning. Men uansett, det er altså gigantisk.
I 2016 anslås det at mer enn 800.000 kjøretøy over seks tonn skal selges i det folkerike landet. Dette vil i så fall være en økning på fem prosent etter to relativt svake år.
Konsulentselskapet Deloitte mener sågar at det kinesiske lastebilmarkedet skal fortsette å vokse betydelig frem mot 2024, til godt over en million kjøretøy hvert år. Dermed er det ikke så rart at flere av lastebilprodusentene satser stort i Kina.
Men kineserne selv er i stadig større grad tilstede i Europa også. Det får man et lite innblikk i på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, som pågår denne uken.
Chinatown
Å vandre rundt i enkelte av de enorme utstillingshallene føles tidvis som å befinne seg i et slags Chinatown. Her finnes et utall små og store stands, mange av dem svært fargerike, hvor skiltene er skrevet både med kinesiske skrifttegn og på tysk eller engelsk.
Kina er faktisk det landet, bortsett fra vertsnasjonen Tyskland, som har flest utstillere representert på messen. Den posisjonen inntok kineserne ved forrige messe, i 2014, foran Italia, Tyrkia, Nederland og Frankrike.
Veldig mange av de kinesiske aktørene er underleverandører av komponenter til lastebiler. Disse tilbyr alt fra små plastklips, via mer og mindre avansert elektronikk, til aksler, motorer og girkasser, og interiør til minibusser.
Målgruppene deres er alt fra bilprodusenter, servicemarkedet og påbyggere.
Ledende på elbuss
Nå skal det sies at ikke alt som mange av de kinesiske aktørene tilbyr er like aktuelt for det europeiske markedet. For eksempel motorer som kun oppfyller Euro 5-klassifisering, og materialvalg i komponenter som ikke helt tilfredsstiller «våre» kvalitetsstandarder.
Men mye er kineserne konkurransedyktige på, også i Europa. Elektriske busser, for eksempel. Her var BYD lenge nærmest alene i front, men nå har de fått økt konkurranse – også fra flere europeiske produsenter.
Mange kinesiske aktører er åpenbart også her for å lære. De er godt synlige i messelandskapet, der de på turistvis gjerne går i større grupper med en guide foran som peker og forklarer.
Det er en interessant studie i seg selv å betrakte hvordan flere saumfarer de store produsentenes produkter, og med fotoapparat dokumenterer ned i minste detalj hvordan ting er konstruert og ser ut. Hva skal de
Ikke for seint
Men, nok om kineserne for denne gang. IAA er som alltid full av spennende, nyttige, unyttige, morsomme, rare og sære produkter og konsepter.
Gjennom våre fire bildebrev (det du leser nå er det fjerde) har YrkesBils utsendte forsøkt å gi et lite innblikk i noe av det du kan oppleve på messen:
BILDEBREV 1: IAA-festen er i gang
BILDEBREV 2: Årets hvafforno? Sirkus IAA
BILDEBREV 3: Kampen om livstidskunden
PS. Hvis du er fristet (Hannover er jo ikke veldig langt unna): Utstillingen holder åpent til og med torsdag 29. september.