-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

Heftigere Hilux på gang
Toyota hevder Hilux vil nå nye høyder når det gjelder ytelse og kjørekomfort, når den nye GR SPORT II-versjonen ankommer forhandlerne i andre halvdel av 2024.
Toyotas pick-up har opparbeidet seg et solid rykte for holdbarhet og pålitelighet siden lanseringen i 1968.
Ikke minst ble modellen «udødeliggjort» av Top Gear, da programlederne gjorde alt de kunne for å ta livet av et eksemplar - men Hiluxen nektet å gi seg, selv etter å ha blitt kastet i bakken fra stor høyde, og forsøkt druknet.
Men nå er det altså utstyrsversjonen på gang.
– Hilux GR SPORT II passer svært godt til norske forhold, mener Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, og hevder den byr på bedre kjøreegenskaper og stabilitet.
Breddet
Dette er den andre GR SPORT-utgaven og den har en har en
bredere hjulstilling enn den forrige. Modellen er utvidet med 140 mm i front og
155 mm bak, sammenlignet med en standard Hilux.
Toyota hevder bilen byr på redusert vibrasjonsstøy, i tillegg til at fjæringen og bremsene er spesielt forbedret. I tillegg skal pickupen krenge mindre i svingene enn tidligere, men også dette har vi foreløpig bare Toyotas egne ord for.
2,8-liters motoren ble introdusert i Hilux-serien i 2020 og yter 204 hk/150 kW og har et dreiemoment på 500 Nm, kombinert med seks-trinns automatisk girkasse.
Det er først og fremst nye designdetaljer som gjør at denne utstyrsvarianten vil bli lagt merke til langs veien. Blant annet den store svarte grillen med klassisk
Toyota navnelogo, svart sidetrinn, speil og dørhåndtak. Sølvfarget
underbeskyttelse på fronten, svart bakre støtfanger og karakteristiske GR
SPORT-logoer gjør også sitt for oppmerksomheten.
Racing-inspirasjon
På innsiden er det svarte interiøret spisset med røde detaljer, som skal gi assosiasjoner til racing. Hilux benyttes blant annet ofte i ørkenrallyer, som Dakar.
Girhendlene gir føreren muligheten for manuell giring, og sportspedaler i aluminium skal komplettere føreropplevelsen.
Sporty seter i svart semsket skinn kan absolutt ha noe for seg ved kjøring i ulendt terreng, da man ikke sklir like lett som i glatt skinn.
På dashbordet finnes Toyotas nye multimediasystem med en 8-tommers berøringsskjerm, og byr blant annet på skybasert navigasjon. Det er også et offline navigasjonssystem for områder uten nettilgang. ¨
Tekniske detaljer
I den nye sportsmodellen er dessuten klatringsvinkelen økt fra 29 grader til 30 grader, for de som skulle ha slike behov. Kjørehøyden er også økt 20 mm, kombinert med den nevnte økningen av sporvidden til 140 mm foran og 155 mm bak.
Ny frontdesign og spesielle tåkelys skal forbedre flyten av luft rundt bilen, og en ekstra bøyle og deksler over hjulakslene skal på sin side bidra til mindre luftvirvel rundt hjulene.
Nye og lettere 17-tommers felger kommer med all-terrain dekk for godt grep og stabilitet. Forstørrede skivebremser; 17 tommer foran, opp fra tidligere 16 tommer, og nye 15-tommers skivebremser bak erstatter de tidligere trommelbremsene.
En enkeltrørsdemper erstatter den tidligere to-rørsløsningen. Dette skal ifølge Toyota gi forbedret dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. Salget av denne nye versjonen av Hilux GR SPORT er planlagt å starte i første halvdel av 2024, og biler vil bli tilgjengelige hos forhandlere i andre halvdel av samme år.