-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
IAA 2004 i Hannover:
Optimisme, miljø, sikkerhet og nyheter!
Europas lastebilprodusenter er optimistiske, ordreinngangen er god og man tjener penger. Euro4- og til dels 5-kravene er løst, og optimismen rådet på årets store transportutstilling i Hannover. Økte råvarepriser i verden skaper dog noe bekymring. Og på utstillingen var det til og med nyheter!

Fornyet Scania Irizar Century
Scania hadde en verdenspremiere på IAA, der de kunne vise frem en vesentlig face lifted Irizar Century. Mange av forbedringene har kommet etter at norske kunder spesifiserte sine ønsker til en norsk ekspressbuss. Utvendig synes endringene best i fronten som er ny.
–Det er bare laget to av den nye modellen, en står her hos oss og en står på standen til Irizar, kunne Hans Thörnblad i Scania fortelle YrkesBil. Han viste stolt frem bussen og endringene, men påpekte at dette var den første produserte og at finishen derfor ville bli bedre før produksjonstart senere i høst.
For fremtidens krav:
DAF med helt ny motor-serie
DAF benyttet IAA til å vise frem en helt ny motorserie for fremtidens krav. Motorserien er kalt Paccar MX, men selv om den er oppkalt etter det amerikanske morselskapet, er serien fra grunnen utviklet og konstruert av de dyktige DAF-ingeniørene i Eindhoven.
Motoren på 12,9 liter er ny fra grunnen av og skal settes i produksjon fra våren 2005. Motorutviklingen har vært styrt av kravene i Euro 4, men man har hele veien hatt i tankene en motor med potensiale å klare også Euro5 og krav etter det.
DAF går samme vei som flertallet av motorprodusentene, de utvikler en motor der de har en forbrenning som gir minimalt med partikkelutslipp, og hvor de tar seg av de økte NOx-verdiene ved hjelp av en katalysator.
Daily-News
Iveco viste flere nyheter på Daily på IAA. I tillegg til en liten, utvendig ansiktsløftning, er det snakk om nye motorer og et automatisert gearskift for å nevne noe.
Iveco fortsetter å videreutvikle sin Daily. Det mest interessante er kanskje den nye 3-liters motoren som kommer i to varianter, en 3,0 HPT (High Performance Turbine) og en 3,0 HPI (High Performance Injection). Begge motorene er utstyrt med common rail-innsprøytning som kan jobbe under et trykk på 1800 bar, de har doble overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder.
Les mer om IAA i YrkesBil nr. 12