-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
NLF sier nei til miljøbompenger
Alle er i mot bompenger, når man må betale selv. Men NLF-neiet understreker egentlig et mye verre problem – for NLF.

Vegdirektoratet har nå på høring utkast til bestemmelse om tidsdifferensiering av bompenger i vegloven §27.
Hensikten er at lokale myndigheter enkelt kan øke bompengetakstene i tilfeller som akutt luftforurensing – uten å spørre Stortinget hver gang.
Luftforurensing i flere store norske byer er tidvis så akutt, at en eller annen form for begrensing av veitrafikken ansees som nødvendig. Bompengeøkning er en kvikkfiks.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever imidlertid i sitt høringssvar til Vegdirektoratet at lastebiler IKKE skal omfattes av tidsdifferensierte bompenger.
NLF-argumentene er tiltaket ikke vil gi mindre lastebiltrafikk – bare til økte transportkostnader. NLF viser til at det er transportkjøperen som bestemmer når og hvor lastebilene kjører.
Tiltaket vil derfor ikke ha noen påvirkning på luftforurensingen fra lastebilene, hevder NLF.
Men dermed har NLF også i klartekst beskrevet – og akseptert – det som er transportbransjens største problem:
Transportørene klarer ikke å få transportkjøperne (som i siste instans egentlig er Ola og Kari Forbruker), til å betale det transporten koster.
Transportbransjens problem er derfor heller ikke bare et bransjeproblem, men et samfunnsproblem.
Og i dette tilfellet gir det seg utslag i et omdømmeproblem. Essensen av høringssvaret er at det virker som om lastebileierne ikke er interessert i å bidra til å løse miljøproblemer.
Dersom bransjen hadde hatt orden på selvfølgeligheter som at fluktuerende utgifter som drivstoff og bompenger belastes transportkjøperen – da hadde ikke dette vært et problem!
Da kunne NLF til og med tilatt seg å applaudere Vedirektoratets forslag som en smart og smidig miljøløsning – og den kan jo faktisk bidra til bedre arbeidforhold (mindre kø) for transportørene.