-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
NLF sier nei til miljøbompenger
Alle er i mot bompenger, når man må betale selv. Men NLF-neiet understreker egentlig et mye verre problem – for NLF.
Vegdirektoratet har nå på høring utkast til bestemmelse om tidsdifferensiering av bompenger i vegloven §27.
Hensikten er at lokale myndigheter enkelt kan øke bompengetakstene i tilfeller som akutt luftforurensing – uten å spørre Stortinget hver gang.
Luftforurensing i flere store norske byer er tidvis så akutt, at en eller annen form for begrensing av veitrafikken ansees som nødvendig. Bompengeøkning er en kvikkfiks.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever imidlertid i sitt høringssvar til Vegdirektoratet at lastebiler IKKE skal omfattes av tidsdifferensierte bompenger.
NLF-argumentene er tiltaket ikke vil gi mindre lastebiltrafikk – bare til økte transportkostnader. NLF viser til at det er transportkjøperen som bestemmer når og hvor lastebilene kjører.
Tiltaket vil derfor ikke ha noen påvirkning på luftforurensingen fra lastebilene, hevder NLF.
Men dermed har NLF også i klartekst beskrevet – og akseptert – det som er transportbransjens største problem:
Transportørene klarer ikke å få transportkjøperne (som i siste instans egentlig er Ola og Kari Forbruker), til å betale det transporten koster.
Transportbransjens problem er derfor heller ikke bare et bransjeproblem, men et samfunnsproblem.
Og i dette tilfellet gir det seg utslag i et omdømmeproblem. Essensen av høringssvaret er at det virker som om lastebileierne ikke er interessert i å bidra til å løse miljøproblemer.
Dersom bransjen hadde hatt orden på selvfølgeligheter som at fluktuerende utgifter som drivstoff og bompenger belastes transportkjøperen – da hadde ikke dette vært et problem!
Da kunne NLF til og med tilatt seg å applaudere Vedirektoratets forslag som en smart og smidig miljøløsning – og den kan jo faktisk bidra til bedre arbeidforhold (mindre kø) for transportørene.