-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Landsdekkende kontroll av kjøre- og hviletid
35 prosent av yrkessjåførene har opplevd å sovne bak rattet. Ytterligere nesten 40 prosent har vært så trøtte at de har vært redde for å sovne, viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Statens vegvesen. Denne uken gjennomfører Statens vegvesen kontroll av kjøre- og hviletid blant yrkessjåfører over hele landet, og informerer samtidig om hva de bør gjøre når de blir trøtte bak rattet.
- Det eneste som hjelper er å stoppe og sove, og en powernap på bare 15 minutter er nok til å bli mer uthvilt! Å følge kjøre- og hviletidsreglene er ingen garanti for ikke å sovne, derfor vil vi fortelle sjåførene at de kan ha stor nytte av en 15 minutters dupp hvis de blir trøtte bak rattet, sier Arild Netland i Statens vegvesen.
Undersøkelsen viser også at brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene øker sannsynligheten for sovning bak rattet: Av de som i undersøkelsen oppga at de ofte eller regelmessig bryter kjøre- og hviletidsreglene hadde hele 65 prosent opplevd å sovne. Av de som oppga at de aldri hadde brutt reglene var tilsvarende prosentandel 22,5.
- Både yrkessjåfører og privatbilister tyr til mange ulike triks når de blir trøtte bak rattet. Noen spiller høy musikk, åpner vinduet eller ber eventuelle passasjerer snakke til seg. Alt dette er triks som ikke virker, fordi man fort blir like trøtt igjen. Vi vil at førerne skal vite at det eneste som hjelper er å stoppe og sove! sier Arild Netland.
Vannflasker
I forbindelse med kontrollene denne uka deler Statens vegvesen også ut flaskevann til de sjåførene som blir kontrollert.
- Dette gjør vi for å minne dem om at kroppens væskebalanse har mye å si for hvor våken og oppmerksom man blir, og at det er bedre å drikke vann enn sukkerholdige drikker, sier Netland.
Sovning bak rattet er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Gjennomsnittlig mister ett menneske livet i trafikken hver uke fordi førere sovner bak rattet. Statens vegvesen har siden sommeren 2004 kjørt kampanjen Stopp og sov, og den landsdekkende kontrolluken er ledd i dette arbeidet.