Tone Wille, konsernsjef i Posten, besøkte Postens nye distribusjonspunkt på Filipstad i Oslo hvor noen av de nye elektriske kjøretøyene nettopp er tatt i bruk.
Tone Wille, konsernsjef i Posten, besøkte Postens nye distribusjonspunkt på Filipstad i Oslo hvor noen av de nye elektriske kjøretøyene nettopp er tatt i bruk.

Disse aktørene skal levere 439 nye kjøretøy til Posten

Posten gjennomfører nå sin største bestilling noensinne av kjøretøy på fornybar energi. Her ser du hvilke varebilmodeller og lastebiler de har valgt.

Publisert

I de kommende månedene vil Posten Norge ta i bruk 439 nye kjøretøy som går på gass og elektrisitet.

– Denne anskaffelsen er et viktig steg i Postens grønne skifte. Vi gjør store kutt i klimautslippene. Samtidig får vi en mer moderne og miljøvennlig kjøretøypark. Dette er store endringer som omfatter både mindre elektriske varebiler og store gassdrevne lastebiler med en tillatt totalvekt på opptil 60 tonn, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten, i en pressemelding.

Posten har Norges største kjøretøypark med cirka 3.050 varebiler og mopeder og rundt 780 lastebiler.

I første halvår gikk litt i overkant av 30 prosent på fornybar energi.

Posten har i lengre tid jobbet med å omstille kjøretøyparken for å ta i bruk mer miljøvennlige biler. Nå intensiveres satsningen ytterligere.

Av bestillingen på 439 nye biler på fornybar energi vil 323 el-varebiler erstatte fossilt drevne varebiler, 18 av el-varebilene erstatter eksisterende el-varebiler og 37 nye el-varebiler vil dekke nye behov.

Posten innledet året med å teste de første tunge kjøretøyene på fornybar energi.

Nå forsterkes også denne satsingen med 61 nye lastebiler på fornybar energi, som erstatter fossile lastebiler. 42 av lastebilene vil gå på biogass, mens 19 er elektriske. 14 av de gassdrevne lastebilene er containerbiler med en tillat totalvekt på hele 60 tonn.

YrkesBil har innhentet en oversikt over hvilke bilmodeller/leverandører som er valgt. Hvor mange som skal leveres av de ulike har vi ikke lyktes å få svar på foreløpig.

Disse elvarebilene er valgt:

Merke/modell Leverandør
Citroën ëJumpyBertel O Steen
Fiat E-DucatoFCA
Maxus eDelivery 3RSA
Mercedes eSprinterBertel O Steen
Mercedes eVitoBertel O Steen
Opel Combo-eBertel O Steen
Opel Vivaro-eBertel O Steen
Peugeot e-ExpertBertel O Steen
Peugeot e-PartnerBertel O Steen
Renault Kangoo ElectricRBI Norge
Maxus eDelivery 9RSA

Av lastebiler er det følgende som er valgt:

Elektrisk:

  • Scania P 230 B4x2NB
  • Volvo FE 6x2 jevnlast luftfjæring

Gassdrift:

  • Volvo FH 460hk 6x2 jevnlast
  • Iveco Daily
  • Iveco Eurocargo
  • Scania G 410 B6x2NB
  • Scania P 280 B4x2NB
  • Scania P 340 B6x2NB

Enova har bidratt med støtte til Postens kjøretøy på el og biogass.

– For å lykkes med omstillingen til lavutslippssamfunnet, må transportsektoren velge klimavennlige løsninger. Her går Posten foran og viser at det finnes gode alternativ til dieseldrevne kjøretøy, sier Øyvind Leistad, markedsdirektør i Enova.

– PWCs klimaindeks for 2020 viste at Posten var en av kun fire norske bedrifter som kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen. Den nye anskaffelsen viser at vi jobber hardt med miljøambisjonene for å redusere klimagassutslippene ytterligere, sier Wille.

De nye kjøretøyene på fornybar energi vil fortløpende settes inn i drift i alle deler av landet. De største lastebilene på flytende biogass vil settes inn i linjetrafikk og frakte brev, pakker og gods mellom terminalene i Oslo og Fredrikstad, Stokke og Hamar.

Powered by Labrador CMS