-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lastebiler over 16 tonn opp 9,5 prosent
Etter 10 måneder er veksttakten i lastebilleveransene kun lett avtagende. Men alt går på segmentet over 22 tonn – og Volvo øker ledelsen.
KOMMENTAR: Det meste spennende med oktobertallene fra OFV er at veksttakten for lastebilregistreringer fortsatt holder seg. Tallet for alle lastebiler over 3,5 tonn er hele 6,7 prosent flere registreringer i år enn på samme tid i fjor. Men alle segmenter under 22 tonn taper terreng.
Segmentet 3,5 – 7,5 tonn så riktignok en viss bedring i oktober isolert sett, men tallene er for små til å kunne tilskrive signaleffekt. Og Mercedes tviholder på en andel på over 50 prosent.
Segmentet 7,5 – 10 tonn er også i tilbakegang, men her er det en litt artigere konkurransesituasjon mellom tre-fire merker. Og MAN har lagt seg foran Fuso, med Iveco hakk i hæl.
Segmentet 10-16 tonn synker også som stein. I år er det imidlertid reell kamp om «tittelen» i dette lille segmentet. Mercedes kan fortsatt hente inn MAN før årsskiftet.
Segmentet 16-22 tonn er inne på svenskenes revir. Også dette segmentet går lett tilbake. I teten kjemper Volvo og Scania på kniven, mens Mercedes er komfortabel med 16,5 prosent på tredjeplass.
Segmentet 16 tonn og over er imidlertid vektklassen som teller tradisjonelt og internasjonalt, og for segmentet som helhet er veksten 9,5 prosent.
Merkekampen
Volvo øker fortsatt distansen foran Scania til 218 biler. Merk at alle de «tre store» merkene, med Mercedes på 3. plass, øker i 2014. Og de «fire små» taper kraftig terreng.
Tidligere har det vært normalt å inkludere MAN i «de fire store», men årets markedsandel på 5,7 prosent per utgangen av oktober er skummel. Forhåpentligvis blir merket reddet fra nedrykk etter leveranser i november og desember.